Hvis du nogensinde har bygget en hjemmeside, ved du, hvor hurtigt, det kan blive uoverskueligt og rodet. Det er alt for let at fortabe sig i farver, skrifttyper og andre detaljer og glemme at have fokus på helheden.
Sandheden er, at hvis du ikke planlægger forud, er det nemt at blive distraheret og miste overblikket.
Så før du bygger din hjemmeside, skal du lave en handlingsplan:
- Hvad er målet med hjemmesiden?
- Hvem er målgruppen?
- Hvilket budskab ønsker du, at de besøgende skal få med sig fra deres tid på din hjemmeside?
Når disse spørgsmål er besvaret, kan du begynde at designe.
Hvad er målet med din hjemmeside?
Hvis du ikke ved, hvad din hjemmeside er til for, hvordan kan du så forvente at få succes?
Før du opretter en hjemmeside eller hyrer en anden til at gøre det for dig, skal du tage et par minutter og tænke over, hvad din hjemmeside skal bruges til.
Enhver hjemmeside har et formål. Det kan være alt fra “Jeg vil tjene penge” til “Jeg vil have folk på mit nyhedsbrev”. Men uanset hvad grunden til at have en hjemmeside er, skal den være klar fra starten.
Bliv ikke fanget i at tænke at din hjemmeside både skal sælge, få folk på dit nyhedsbrev, booke en samtale og læse dine blogindlæg. Det bliver alt for forvirrende, og meget svært at kommunikere ud.
Hvis du ikke ved, hvilken retning din virksomhed er på vej i, når du opbygger din online tilstedeværelse, er der gode chancer for, at de besøgende heller ikke gør det.
Tag derfor en beslutning om at du fx ønsker flere folk på dit nyhedsbrev. Så bliver det dit primære fokus på din hjemmeside. Sekundært kan du så få opfyldt dine øvrige ønsker gennem nyhedsbreve, hvor du fx sælger eller opfordre til, at de booker en samtale, samt ved at skrive blogartikler mv.
Hvem designer du hjemmesiden til?
Hvem er målgruppen?
- Først og fremmest skal du tage dig tid til at tænke over, hvem din målgruppe er. Du kan ikke designe en hjemmeside, der tiltrækker alle og enhver, så det er vigtigt at vide præcis, hvem du henvender dig til, og hvad de har brug for fra en hjemmeside. Dette vil være med til at forme indholdet af hjemmesiden og sikre, at det appellerer til disse mennesker. Hvis du ikke ved, hvem din ideelle kunde er, er nu et godt tidspunkt at finde dem.
Hvad er deres behov og ønsker?
- Når du har fundet ud af, hvem din ideelle kunde er, skal du tænke over, hvordan de bruger hjemmesider generelt. Hvilke ting leder de efter, når de undersøger produkter eller tjenester online? Hvad forventer de af hjemmesider, når de besøger dem, fx når de læser artikler eller ser videoer online? Dine svar kan overraske dig (og måske føre dig ind på nye veje), men husk, at alle antagelser her er blot gisninger. Du finder først ud af, hvordan dine kunder agerer, når du tjekker statistik eller tester.
Hvad er din røde tråd?
Det er et godt spørgsmål at stille sig selv, når du planlægger din hjemmeside. Der er flere ting at overveje, f.eks:
- Har du en ensartet stil på tværs af alt dit indhold?
- Har du en ensartet stemme?
- Hvordan føles din hjemmeside for den besøgende?
- Er det let at navigere og forstå?
- Er der klare opfordringer til handling for konverteringer (f.eks. at booke en samtale eller skrive sig op til et nyhedsbrev)?
Hvordan understøtter strukturen dette budskab?
Strukturen på din hjemmeside er grundlaget for dit indhold. Det er den måde, du opdeler og organiserer dine oplysninger på, så de giver mening for de personer, der besøger din hjemmeside. Strukturen skal afspejle det budskab, du ønsker at formidle, og den skal være let at forstå og navigere i.
Du skal tænke over, hvilken slags indhold du vil have på hver side, så de besøgende kan finde det, de søger, uden nogen bestemt rækkefølge. Hvis de besøgende ikke nemt kan finde det, de søger, vil de forlade siden uden nogensinde at købe hos dig eller tilmelde sig en e-mail-liste!
Det er også vigtigt at have en klar vej gennem alle dele af hjemmesiden. Du må ikke have for mange muligheder på en side, det forvirrer folk og gør dem mindre tilbøjelige klikke på noget andet, fordi der er for mange oplysninger på én gang.
Udseende og følelse af din hjemmeside.
Før du kan begynde at bygge din hjemmeside, skal du have en klar vision om, hvordan det skal se ud og føles. Du har måske allerede besluttet dig for nogle vigtige aspekter af din hjemmesides design, men du har ikke overvejet, hvordan de vil afspejle dit brand eller dine forretningsmål.
Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe og guide dig:
- Hvilken følelse skal din hjemmeside give?
- Hvordan understøtter følelsen dit budskab?
- Hvad er tonen på din hjemmeside?
- Vil den være formel eller uformel, seriøs eller letfærdig?
- Er der bestemte farver, der repræsenterer din virksomhed?
- Er der en bestemt skrifttype, der fungerer godt til virksomhedstypen?
- Har du lavet en brandguide, hvor du har samlet alle de designmæssige beslutninger, så du ved præcist, hvilke farver, skrifttyper, billedstil osv., som du skal bruge både online og offline?
Hvis dette lyder meget teknisk, skal du ikke være bekymret! Der findes mange værktøjer på nettet, hvor du kan få hjælp til at vælge farver, skrifttyper og så videre.
Jeg anbefaler 2 muligheder.
- Brug Pinterest til inspiration.
- Brug Canva (affiliate link), som er mit foretrukne grafikværktøj for ikke grafikere.
Vil du læse mere om Canva, kan jeg anbefale følgende artikler:
5 grunde til at bruge Canva i din virksomhed
Sådan laver du lækkert design, selvom du ikke er grafiker
3 tips til Canva, som gør livet lettere
Afslutningsvis
Denne artikel har givet dig et overblik over, hvordan planlægning kan hjælpe dig med at opbygge en hjemmeside, der passer til dine behov og mål.
I sidste ende handler det hele om kommunikation: Hvis folk ikke kan forstå, hvad du prøver at sige, vil din hjemmeside ikke være effektivt.
Ved at tage dig tid til at skitsere dine idéer, inden du går i gang med design- eller udviklingsarbejdet, kan du skabe en hjemmeside, der fortæller din historie klart og effektivt.
Har du en plan med din hjemmeside?
Har du brug for hjælp til din hjemmeside, kan du booke en gratis samtale med mig, hvor vi tager en snak om dine udfordringer