Alle succesfulde hjemmesider bør stræbe efter, at få de besøgende til at udforske flere sider på hjemmesiden, så de bliver på din hjemmeside i længere tid. 

Hvis den besøgende støder på en ‘404 Siden kan ikke vises’-side, risikerer vi, at de forsvinder..

Hvad er en 404-side egentlig?

‘404 page not found’ eller ‘404 siden kan ikke vises’ bliver vist, når en besøgende forsøger at gå til en side, som ikke længere findes på den aktive hjemmeside. Det kan også være fordi, siden har fået en ny URL.

Døde link findes fordi:

  • Ejeren af hjemmesiden har skrevet en forkert URL, da han lavede linket.
  • Siden ikke længere eksisterer.
  • Siden ligger på en anden placering.

Hvordan opstår 404 fejl?

Der er primært tre årsager til, at den besøgende får vist en 404 fejl. De kan enten selv have tastet en forkert adresse ind i browseren. De har klikket på et dødt link. Endelig kan årsagen være, at hjemmeside ejeren har skrevet et forkert link på fx de sociale medier.

Døde links kan skade din side

Hvis der er mange døde links på din hjemmeside, giver den en dårlig brugeroplevelse. Brugeroplevelsen er vigtig for, at de besøgende overhovedet gider blive på din hjemmeside, og risikoen for, at de forsvinder over til konkurrenterne er stor.

Søgemaskinerne (fx Google) ser døde links på din hjemmeside som et tegn på, at din hjemmeside er dårlig eller uopdateret. Det betyder, at du vil ryge længere ned i søgeresultaterne.

Hvorfor skal jeg have tilpasset 404-side?

Du har måske ikke nogen døde links på din hjemmeside, men der er stadig en risiko for, at den besøgende ender på en 404-side. Hvis det sker, er det godt at være på forkant, og gribe dem inden de smutter.

Der er naturligvis en standard 404-side til hjemmesiden, men den er intetsigende og savner al din branding og personlige touch.

Sådan designer du en effektiv 404-side

En 404 side skal ikke være avanceret eller lavet ud fra en specifik formel. Den skal føles naturlig og som en del af din generelle hjemmeside.

Jeg giver dig her et par emner, som du med fordel kan tage med i din betragtning, når du designer din 404-side.

Branding

Det er vigtigt, at din side har samme branding som resten af hjemmesiden. Brug samme skrifttyper, farver, knapper som på resten af hjemmesiden, og hold dig til samme tone-of-voice – altså den måde du skriver og taler på.

Et eksempel på en rigtig dårlig 404 side er fra Toms Chokolade. De har måske brand-farverne med, men de har gjort absolut nul og niks med indholdet. 

Hvor imod M&M både følger deres brand identitet ved at have en M&M, som ser bekymret ud, og har valgt at bruge humor. Vi genkender den personificerede M&M fra reklamerne og fra deres hjemmeside.

404 side fra Toms Chokolade
404 side fra M&M

Gør det enkelt og let at forstå

Det behøver ikke altid være så kompliceret. Nogle gange er det endda bedre, at indholdet er så indlysende, at man ikke behøver tænke over næste skridt.

Ikea har en lille video, som beamer møbler op. Og i teksten står der blot ‘Hov! Noget gik galt. Vi beklager’. Men det kan også være så enkelt som 

  • Siden blev ikke fundet.
  • Den side du leder efter eksisterer ikke længere.
  • Noget gik galt.
  • Det virker til, at den side du leder efter, er blevet væk.

Og McDonald’s har en helt enkel side, som blot informerer om, at de ikke kan finde den side, jeg søger efter. 

404 side fra Ikea
404 side fra McDonald's

Inkludér en løsning på problemet

Du behøver egentlig ikke forklare, hvad problemet er. Giv hellere en løsning til at komme videre. Et link (eller flere), en knap til forsiden eller andre sider. Det kunne være en liste med de mest populære blogindlæg eller noget i den stil. 

Har du en større hjemmeside, kan det også være en god ide, at have et søgefelt.

Nordisk film har en side, som både indeholder en kendt figur, holder sig til brandingen og giver løsninger, så den besøgende kan komme væk fra siden igen.

404 side fra Nordisk Film

Afslutningsvis

Målet for en 404-side er, at redde en dårlig situation og vende det til noget positivt. Hvor ejeren af hjemmesiden handler det om, at den besøgende ikke forlader hjemmesiden, men vælger at hoppe videre til en anden side. Det giver en større chance for, at den besøgende 1. ikke bliver lige så irriteret over, at siden de søgte ikke fandtes og 2. at de potentielt stadig kan blive kunder.

Derfor er det godt at designe din egen 404-side, fordi det så er DIG, der styrer, hvor den besøgende går hen, i stedet for en generel 404-side, som ender lidt i en blindgyde.


E-bog til selvstændige - kom i gang med din hjemmeside