Det hele starter med et sitemap.

Skal du i gang med din hjemmeside, eller måske trænger din nuværende side til en opdatering, så er der nogle vigtige overvejelser, du skal gøre for at få et solidt fundament.

Du skal nemlig starte med et sitemap over din hjemmeside.

Det er nok det vigtigste, du kan gøre, inden du starter med at designe din hjemmeside.

Helt basalt så er et sitemap en oversigt over de sider, som du ønsker at have på din hjemmeside, samt hvilke relationer de har til hinanden. I hele processen er det vigtigt, at du tænker fra kundens synspunkt og ikke ud fra, hvad du som virksomhedsejer mener, er vigtigt at få ud.

Et sitemap er ofte visualiseret med en træstruktur. Vær opmærksom på, at jo flere sider og informationer du ønsker at have på din hjemmeside, des mere komplekst bliver dit sitemap.

Inden du starter planlægningen af din hjemmeside, skal du svare på nogle helt essentielle spørgsmål.

Hvad er målet for din hjemmeside?

En af de store fejl mange laver, når de starter ud med at planlægge deres hjemmeside, er, at de ikke har sat et mål for hjemmesiden. Målet er nemlig med til at bestemme, hvilke sider, du skal inkludere, men også hele købsrejsen.

Et mål kunne fx være:

  • Sælge produkter eller services
  • Skabe troværdighed og etablere brancheekspertise ved at blogge.
  • Vise din portfolio.
  • Få folk på dit nyhedsbrev. 

mm.

Hvad er brugerrejsen gennem hele hjemmesiden?

Tænk på slutbrugeren af din hjemmeside. Hvilken information søger de? Hvad kan du gøre, for at de nemt kan navigere gennem din hjemmeside? Hvor meget information er din målgruppe villig til at læse, og på hvilket stadie af købsrejsen, befinder de sig?

Lav dit sitemap

Når du har svaret på ovenstående spørgsmål, har du en god ide om, hvilke informationer, der skal være på din hjemmeside, og hvordan de skal struktureres.

Du kan lave dit sitemap i hånden, på post-it blokke, på computeren eller i avanceret programmer. Den ene metode er ikke mere rigtig end den anden.

Du er færdig med at planlægge hjemmesiden – hvad så?

Når du er færdig med dit sitemap, kan du begynde at visualisere navigationen og hvilke elementer, det er vigtigt, du får med. 

Når du kigger på, hvilke elementer du skal have med på din hjemmeside, skal du igen vende tilbage til dine mål for din hjemmeside. Skal du fx sælge fysiske produkter, er det måske ikke nødvendigt med en kalender, men du har brug for en indkøbskurv osv. 

Nogle af de elementer du kan have med er:

  • Nyhedsbrevstilmelding (opt-in)
  • Kalender
  • Kontaktformular
  • Indkøbskurv

mm. 

Du kan også begynde at planlægge, hvad der skal stå på dine sider.

Herefter handler det om at sætte hjemmesiden op.

Har du brug for hjælp til at lave din hjemmeside, så kan jeg hjælpe dig. 

Book gratis samtale