Jeg tror ikke jeg har sagt for meget, når jeg påstår, at vi alle ønsker at spare tid i vores virksomhed.

Tid er nemlig én af de største udfordringer vi har. 

  • Tid til at lave indhold.
  • Tid til at bogføre.
  • Tid til at være sammen med venner og familie.
  • Tid til at nå alle dagens opgaver.
  • Tid til at [indsæt selv, hvad du mangler tid til].

Og håbet om, at man ikke skal arbejde om aftenen eller i weekenden, eller kan have en 4-dages arbejdsuge, forsvinder ud i den blå luft.

Derfor er alt, hvad der kan spare os for tid en gave.

Skabeloner

Når vi taler om skabeloner, så tænker mange på skabeloner til sociale medier. Og det er rigtigt, at der findes mange skabeloner til sociale medier. Jeg har selv en freebie på 20 Canva skabeloner (LINK: https://vivianbille.dk/canvaskabeloner/) til instagram opslag. 

Men du kan bruge skabeloner til meget andet. 

  • Billeder til hjemmesiden, så du ikke behøver tænke over størrelser.
  • Webinar skabelon.
  • Workbook skabelon.
  • Landingpage skabelon.
  • Skabeloner til din hjemmesiden helt generelt.
  • Opt-in skabelon.
  • Takke-side skabelon
  • Produktivitetsskabelon.
  • Planlægningsskabelon.
  • Skabelon til at bygge et kursus op.
  • Skabelon til at lave blogindlæg (hvad skal du huske før, under og efter).
  • Nyhedsbrev velkomst serie skabelon.

Og mange, mange flere ting. 

Hvorfor skabeloner?

Når du bruger skabeloner, behøver du ikke huske på hele arbejdsprocessen – hvad du skal gøre før, under og efter.

Hvis du fx. holder mange webinarer, så går du gennem en proces hver gang du laver et nyt webinar. 

Det kan fx være research, skrive manuskript, lave powerpoint, planlægge salg af produkt, lave landingpage og opt-in, reklame osv. 

Hvis du skulle huske denne proces og alle detaljerne hver gang, så kunne du bruge utrolig meget tid og energi på at få det hele med – med risiko for, at du glemmer noget.

Med en ‘Skabelon til Webinarer’ kan du reelt spare flere timer og undgå frygten for, om du mon har husket det hele.

I sidste ende kan du spare flere timer om ugen, ved at bruge skabeloner.

Sådan laver du skabeloner

Nogle skabeloner er mere enkle at lave end andre, men overvej, om du virkelig skal lave alle skabeloner selv? Hvis det ikke er din spidskompetence, så er det faktisk helt ok, at købe dem ude i byen. 

Vi kan ikke alt selv, og det er heller ikke meningen, at vi skal kunne det hele selv.

Så er dét på plads!

Forskellige opgaver kræver forskellige skabeloner. Måske er det nok med en tjekliste, måske kræver det et længere dokument med over- og underpunkter.

En måde at få det lavet på er, at brainstorme alle de skridt du tager fra start til slut. Skriv hvert skridt ned på en post-it seddel, og sortér sedlerne efterfølgende. Skriv processen i et program som Asana, Trello eller måske blot i et dokument i Google Drev. 

Næste gang du skal arbejde med det produkt du har lavet skabelon til, følger du skabelonen, og opdaterer de områder, du har glemt i brainstormprocessen.

Du frigiver hjernekapacitet, du frigiver tid – win-win situation – what’s not to like