Når du skriver tekster til din hjemmeside, ønsker du typisk, at de besøgende skal tage en eller anden form for handling, og det er her call to actions (CTAs) kommer ind i billedet. De kan være afgørende for, om de besøgende ender med at blive kunder. Med få ord skal du kunne overbevise de besøgende om at tage netop den handling, som du ønsker, at de skal tage.

I denne artikel vil jeg tale om:

  • Hvad er en call to action.
  • Hvad skal du undgå.
  • Hvad er det, der gør, at folk klikker på dine call to actions.
  • Hvordan du skriver en god call to action.

Hvad er en call to action?

En call to action (forkortet CTA) eller på dansk “opfordring til handling” er typisk knapper, links, en formular eller lead-generering som et banner eller en pop-up, der anmoder de besøgende om at gøre noget for at få noget.

Typisk bliver en call to action brugt på tre måder:

  1. Lead-generering: Hvis du har en freebie, som du gerne vil give dine besøgende mod at få deres e-mailadresse, og dermed får dem over på din nyhedsbrevsliste.
  2. Navigering: At få dine besøgende til et bestemt punkt på din hjemmeside eller til en anden side. Det kan være links eller knapper, som fører til artikler, blogindlæg eller andre sider.
  3. Salg: En strategisk del af din salgsfunnel, hvor de besøgende går fra at komme ind på din hjemmeside til at ende med at købe.

Hvad skal du undgå med dine call to actions?

Undgå blindgyder

Pas på med at lede dine besøgende ned af en blindgyde, hvor de ikke har nogen vej ud. På en hjemmeside skal alle sider have en call to action, der guider dem videre. Det kan være til din kontaktside, et blogindlæg eller en landing page osv..

Undgå usynlige links

Hvis dine links eller knapper blender så godt ind i resten af farverne på hjemmesiden, at de bliver usynlige, så klikker folk ikke på dem. Brug derfor farver, der skiller sig ud fra de øvrige farver på din side.

Undgå passive, handlingstomme call to actions

Eksempler på passive CTAs er “se her”, “læs mere” eller “download”. Disse udtryk giver ingen klar værdi eller handling, og derfor er de mindre effektive.

Hvad skal du gøre i stedet for?

Brug markante farver

Brug farver, der er markant anderledes end resten af farverne på din hjemmeside, både for dine knapper og links. Dette gør dem mere synlige og tiltrækkende.

Pir nysgerrigheden

Undgå tomme udtryk som “klik her” eller “se mere”. I stedet skal du pirre nysgerrigheden og vise, at der sker noget spændende eller værdifuldt ved at klikke. Jo mere værdi din CTA giver, desto større sandsynlighed er der for, at de besøgende klikker.

Skab urgency (haster)

Du kan skabe en følelse af, at det haster, men kun hvis det er sandt. Eksempler kunne være “Kun i en begrænset tid” eller “Køb nu”.

Vær tydelig og konkret

Undgå udtryk som “klik her” eller “download”, som jeg har nævnt tidligere. Brug i stedet konkrete udtryk, der viser den klare fordel ved at klikke, fx “Tilmeld dig nu og få 25% rabat ved dit første køb”.

Brug din tone of voice

Dine CTAs skal afspejle den tone, du bruger, når du taler og skriver. Hvis du har en kæk og frisk tone, skal dine knapper også være det. Hvis du er mere afdæmpet og tilbagelænet, skal dine knapper også være det.

Vær personlig

Brug ord som “min”, “mig” og “mine” for at skabe et mere personligt og engagerende CTA. Eksempel: “Send min e-bog straks”.

Eksempler på effektive call to actions

  • Karrierecoach: “Kickstart min drømmekarriere nu.”
  • Salgscoach: “Skab økonomiske frihed.”
  • Lifecoach: “Begynd dit nye liv nu.”

Disse eksempler giver klar værdi og action, og det er tydeligt, hvad der sker, når man klikker på knappen.

Afslutningsvis

Jeg har gennemgået, hvad en call to action er, hvad du skal undgå, og hvordan du skriver effektive og værdiskabende CTAs. Hvis du kunne bruge flere tips som dette, så kan du med fordel hente e-bogen “20 kritiske hjemmesidefejl, der koster dig klienter – og hvordan du fikser dem”. Den koster dig ikke en krone.