Skabeloner er en vigtig del af min virksomhed. Uden dem, ville jeg bruge alt for mange timer om ugen på, at lave det samme uge efter uge.
Med andre ord,
Skabeloner sparer mig for flere timer om ugen!
Tid, som jeg nu kan bruge på at videreudvikle min virksomhed eller hjælpe mine kunder.
Skabeloner til sociale medier
Det er helt oplagt at bruge skabeloner på de sociale medier, og bruger du Canva, så har du højest sandsynlig også brugt nogle af deres præ-fabrikerede skabeloner.
Jeg bruger skabeloner hver uge, til at lave opslag på Instagram og Facebook.
Men ligner opslagene så ikke bare hinanden, tænker du måske?
Nej, for jeg bruger forskellige billeder, måske en video. Anderledes placering af farver og forskellig brug af skrifttyper. Alt sammen inden for rammerne af min brand identitet.
Skabeloner til workflows
Jeg bruger ikke kun skabeloner til de sociale medier. Ét af de områder, som mange overser er workflows.
Hvad skal der ske før, under og efter jeg har skrevet og publiceret en artikel på hjemmesiden. Hvordan er processen med at lave en YouTube video fra start til slut. Hvordan producerer jeg en freebie og hvad gør jeg efter lancering af den.
Alt jeg laver i min virksomhed har en proces eller workflow, hvor jeg tager visse skridt inden, under og efter. Og det er altid de samme ting der bliver lavet.
I stedet for at gå rundt og huske på alt det, der hører med til en given ting, så skriver jeg det ned i et workflow, og bruger samme skabelon, næste gang, jeg laver det.
Det frigiver rigtig meget hjernekapacitet da jeg slipper for hele tiden at gå rundt og tænke, om jeg nu har husket det hele.
Content kalender
Én af de vigtigste redskaber i min værktøjskasse er content kalenderen. Jeg har lavet min egen, som giver mig et overblik over kampagner, blogposts, nyhedsbreve, social medie opslag osv. for hver måned.
Og sammen med min års, kvartals og månedsplanlægning, så undgår jeg de værste hovsa løsninger.
Sådan kommer du i gang
Det er ikke en arbejdsgang, som kommer fra den ene dag til den anden, og jeg kan da heller ikke undsige mig for, at det engang imellem glipper, men det er også helt ok.
Hvis du ikke er vant til at planlægge på denne måde, så start i det små. Find ud af, hvordan det passer dig bedst og lad være med at slå dig selv i hovedet, hvis det ikke lige lykkes de første gange.
Skriv ned, om du har kurser, som skal lanceres i løbet af året.
- Hvornår åbner du for salg?
- Kører du kampagne inden?
- Kører du efter-kampagne, med et billigere/mindre udgave af det store kursus?
osv.
Arbejder du med temaer for hver måned – hvad er temaerne?
Prøv nu at sætte dig ned og lav en plan for én måned. Hvilke blogindlæg vil du skrive – og evt. tilhørende nyhedsbreve.
Hvordan kan det hænge sammen med de sociale medier.
Hvis du kan lide at være spontan, så husk, at dine reels og stories kan være spontane, men det er en god ide at planlægge faste opslag, så du spare den tid, du evt. bruger på det.
Hvis du savner en god content kalender, med det store overblik og 200+ skabeloner til de sociale medier, e-bog, workbook eller webinar slides, så kan du for billige penge få fat i hele skabelonsættet her.