Laver du blogindlæg, og gør du det regelmæssigt, så kan det være en god ide at dele dine indlæg op i kategorier. Det gør det nemt og overskueligt for dine læsere at finde rundt og finde indlæg, som er interessante og relevante for dem.
Men hvordan er det lige med kategorier og tags. Hvad er hvad og hvordan bruger du dem bedst muligt.
Kategorier
Kategorier bruger du til at samle indlæg, som hører til, under det samme emne. Det er vigtigt, at et indlæg kun bliver tilføjet én kategori. Derfor, hvis du har et indlæg, som kan hører til under flere emner, så skal du enten vælge den bedste kategori, og lægge indlægget dér, eller du skal have ryddet op i dine kategorier, så det bliver mere overskueligt.
Hvis du deler opskrifter, kunne kategorierne fx være:
- Morgenmad
- Frokost
- Aftensmad
- Dessert
- Snack
- Bagværk
- Kager
- Slik
Hvis du som mig hjælper andre med at lave hjemmesider, Canva-design og planlægning, kunne kategorierne være
- Hjemmesidetips
- Canva
- Planlægning
- Markedsføring
Og så videre.
Tags
Tags er mere en slags stikord til indholdet i dit blogindlæg. Der kan, til forskel fra kategorier, være flere tags til et indlæg.
Deler du opskrifter, kan tags være:
- Ingredienserne i opskriften.
- Bestemt kostretning, fx vegetarer, veganer, kødspisere, KETO, Sense osv.
- Ovnmad, simremad, slankemad osv.
Den største forskel mellem de to er, at alle blogindlæg skal have en kategori, men de behøver ikke have et tag.
Planlæg dine kategorier og tags
Jeg oplever ofte, når jeg suser rundt på forskellige hjemmesider, at kategorier og tags er brugt uhensigtsmæssigt og ofte forkert.
Som jeg skrev ovenfor, så skal et blogindlæg altid have én kategori.
Hvis du ikke selv tilføjer en kategori til dit indlæg, vil WordPress automatisk lægge artiklen under en default kategori – det er den, der hedder Uncategorized – det hverken gavner eller hjælper læseren.
Ændr derfor altid Uncategorize-kategorine til noget, der giver mening på din hjemmeside. På den måde vil de indlæg, som du ikke får givet en kategori, ende dér.
Relaterede: I artiklen 5 begynderfejl du ikke må lave i WordPress, kan du se, hvordan du ændre Uncategorize-kategorien, til noget mere sigende.
Der er ikke en regel om et bestemt antal kategorier, men en god ide er, at holde det indenfor maksimalt 10 stk., for at det ikke bliver for stort og uoverskueligt for læseren.
Samtidig undgår du også, at du på må og få opretter en kategori, hvor der kun ligger ét – to indlæg.
Når du skal finde dine kategorier og eventuelle tags, skal du afsætte god tid, så du finder de helt rigtige fra starten. Sæt dig fx med en stak post-it noter og skriv alle de stikord ned, som kan være relevante at bruge. Når du er klar, sorterer du listen, og vælger dem, der giver mening for din virksomhed.
De stikord, som du ikke bruger til en kategori, kan du måske bruge som et tag.
Du burde nu have en klar ide om, hvilken type indhold, du vil skrive om til dine læsere.
SEO venlig opsætning
Er du lige startet med at skrive blogindlæg, vil jeg anbefale, at du holder dig til den korte form, hvor du har domænenavn+indlægsoverskrift. Det kunne fx se sådan ud https://vivianbille.dk/[navn-på-dit-indlæg].
Har du allerede enkelte indlæg, kan vælge at ændre indstillingerne, hér er det dog vigtigt, at du laver en 301-redirect for hver artikel, da Google (og andre søgemaskiner) skal vide, at den ‘gamle’ URL er flyttet permanent til den nye URL.
Ved at have en kort form, vil det give dig stor fleksibilitet, fx hvis du ønsker at ændre på strukturen. Så behøver du nemlig ikke tænke over, at redirecte de forskellige sider.
Har du et ældre setup, med mange indlæg og en URL struktur, hvor du har domænenavn+kategorinavn+artikeloverskrift fx https://vivianbille.dk/[kategori]/[navn-på-dit-indlæg], vil jeg anbefale, at du beholder denne struktur. Det vil nemlig være et stort arbejde at ændre på det.
SEO-mæssigt er det bedst, hvis du kun tildeler én kategori til en artikel. Men flere artikler kan pege ind på samme kategori, hvilket også er anbefalelsesværdigt.
Noindex af kategorier og tags
Et af de store spørgsmål er, om det er bedst at skjule kategorier og tags for søgemaskinerne, eller om de skal kunne søges frem.
Jo mere trafik vi kan få ind på vores hjemmeside, des bedre. Det er derfor en god ide, at lade søgemaskinerne finde siderne med dine kategorier. Det betyder dog, at du både skal være temmelig disciplinerede omkring opbygningen af dine kategorier, men også at du skal have en side, hvor du har en introtekst, inden listen af indlæg i den respektive kategori. Og så skal du naturligvis huske at skrive meta titel og – beskrivelse.
Dine tags skal til gengæld ikke kunne søges frem i Google, da det vil være et alt for stort arbejde. Hver tag skulle i givet fald have sin egen side, og det kan blive til et fuldtidsarbejde i sig selv.