Når vi bliver selvstændige og får en hjemmeside, så er det typisk fordi, vi ønsker at sælge vores services eller produkter. Men når det ikke sker, så er det vildt frustrerende. 

Du kan heldigvis med nogle enkle trin forbedre din hjemmeside, så du øger mulighederne for at sælge. 

Skriver du til din målgruppe?

Det er ultra vigtigt, at vi kender vores drømmekunder (eller målgruppe). Hvad kan de lide. Hvilke udfordringer/problemer har de. Hvad drømmer de om osv. 

Så hvis du ikke ved, om du skriver til din målgruppe eller måske er du i tvivl om du gør, så stop. 

Det er det mest grundlæggende skridt du kan tage, for at sikre, at din hjemmeside sælger.

Hvis du ikke ved hvem dine drømmekunder er, hvordan skal de så vide, om du kan hjælpe dem?

Forestil dig, at du går ind i et indkøbscenter. Du vil gerne hjælpe med at stoppe madspild, og kigger derfor på madspild hylden. Men alt ligger hulter til bulter (dejligt ord 😀) og du skal rode rundt i kassen for at se, om der overhovedet er noget du kan bruge – tror du så, at du vil købe noget herfra? 

Det samme gælder for din hjemmeside. Hvis der ikke er nogen nøgleord på siden, der er relevante for din drømmekunde (måske reklamerer du ikke engang for det du sælger), så er der ingen der køber.

Pro tip: Skriv i samme sprog, som din drømmekunde bruger. Forsøg at løse deres problemer og vis den værdi, de får, ved at handle hos dig.

Drømmekunde profil arbejdshæfte - mobilversion

Hent arbejdshæfte til din Drømmekunde profil

På 15 minutter kan du have profilen på din drømmekunde klar.
Arbejdshæftet er lavet i Googld Doc., så du kan skrive direkte ind i hæftet. Når din drømmekunde profil udvikler sig med tiden, kan du altid selv tilføje ekstra felter.

Har du sat mål for din hjemmeside?

Årsagen til, at din hjemmeside ikke sælger, kan også ligge i, at du ikke har sat mål for hjemmesiden. Så er det på tide at tage et skridt tilbage og finde ud af hvorfor.

Mål er vigtige, fordi de er med til at tydeliggøre formålet med hjemmesiden, hvilket er med til at styre både indhold, design og funktionalitet.

Mål er vigtige for både din virksomhed, men også for din hjemmeside. Og de to mål, skal gerne komplementere hinanden. 

Et eksempel: ‘Mit mål er at øge salget med 20% inden den 31. december. Det kan jeg gøre ved at få flere på min nyhedsbrevsliste, hvor jeg får større chance for at sælge mine services.’

Pro tip: Vær så tydelig og detaljeret som mulig, når du sætter mål. Det gør det lettere for dig, når du skal finde ud af, om du er på rette vej, eller om du skal justere målet.

Har du gode, handlingsorienterede call-to-actions?

Hvis du ønsker, at din hjemmeside skal sælge, er det vigtigt, at du har call-to-action, som opfordrer til handling. 

En call-to-action er fx en knap eller et link. Og når jeg siger, at de helst skal være handlingsorienterede eller opfordre til handling, så betyder det, at der ikke bare skal stå ‘Læs her’, ‘Se mere’ eller andet i den stil. Det er meget bedre at skrive: ‘Jeg må helt sikkert med’ eller ‘Send straks e-bogen’. 

Du kan læse meget mere om gode call-to-actions i artiklen ‘Call to action – sådan får du flere til at klikke

Pro tip: Sørg for, at dine sider ikke ender som blindgyder. Dvs. at der ikke er mulighed for de besøgende at komme væk fra siden. Dette undgår du ved, at have knapper og links, som fører videre til andre sider, og gerne mod dit primære mål for hjemmesiden. 

Har du en mailingliste?

En mailingliste er en god måde at opbygge og vedligeholde en forbindelse til dine potentielle kunder. 

Så hvis du ikke har en mailingliste, så er det en god ide at starte nu. 

Ved at samle e-mails, kan du sende regelmæssige nyhedsbreve og tilbud til dine potentielle kunder, som kan føre til mere salg. 

Du kan bruge din mailingliste på flere måder:

  • sende nyhedsbreve med historier og anbefalinger
  • promoverer dit blog indlæg/podcast/youtube-kanal
  • reklamere for nye services eller produkter
  • tilbyde eksklusive rabatter og kampagner

og meget mere.

Pro tip: Hvis du opbygger din mailingliste ved at tilbyde freebies eller lead magnets (en gave mod, at du får deres e-mailadresse), hvilket jeg på det kraftigste vil anbefale, så må du ikke sige, at din freebie er gratis. En e-mailadresse er en attraktiv handelsvare, og vi giver den kun nødigt ud, og kun hvis vi kan se en fordel for os.

Er din hjemmeside optimeret til konvertering?

Øh, hvaffor en fisk…? 

Det betyder helt enkelt, om din hjemmeside er let at navigere rundt i, og om den er hurtig til at indlæse siderne, samt om den har et godt design, så det bliver let, hurtigt og enkelt for de besøgende at købe dine services eller skrive sig op til dit nyhedsbrev.

Hvis købsprocessen er besværlig, fordi hjemmesiden fx er rodet, så er det en stor forhindring for, om de besøgende køber eller løber.

Pro tip: Prøv at få en ven eller familiemedlem til at agere kunde. 

Bed dem om: 1. foretag et ‘køb’ på egen hånd. 2. foretag et køb, hvor du fortæller, hvad de skal købe.
Og har du mulighed for at lave en rabat, så de kan gå gennem hele processen, vil det være super godt.

Hvor let er det for dem at gå gennem købsrejsen? Er der noget, der skal rettes til?

Få hjælp fra en professionel copywriter eller webdesigner

Hvis din hjemmeside stadig ikke sælger, kan det være en god ide at få hjælp fra en professionel, online copywriter.

En ekspert kan hjælpe dig med at identificere, hvad der ikke fungerer på din hjemmeside, og give dig de nødvendige redskaber til at ændre det, eller hjælpe dig med at skrive teksten.

En webdesigner kan også hjælpe dig med at designe en hjemmeside, der er mere i tråd med dit brand og mere tiltalende for din målgruppe. Det kan være en god investering at få professionel hjælp, da en bedre hjemmeside kan føre til flere kunder og dermed større indtjening.

Afslutningsvis

Hvis din hjemmeside ikke sælger, er det vigtigt at tage action og finde ud af, hvad der ikke fungerer.

Ved at følge ovenstående råd om, at skrive direkte til drømmekunden, sætte mål for hjemmesiden, opbygge en mailingliste, inkludere handlingsorienterede call-to-actions, samt have en enkel og overskuelig hjemmeside, kan du øge chancerne for at konvertere besøgende til kunder.

Men hvis du stadig har problemer, kan det være en god ide at få hjælp fra en professionel webdesigner eller copywriter. De kan hjælpe dig med at identificere, hvad der ikke fungerer, og give dig de nødvendige redskaber til at ændre det.

Husk, din hjemmeside er dit virtuelle butiksvindue, og det er vigtigt, at den sender det rigtige budskab til din drømmekunder. Ved at implementere disse tips kan du forbedre din hjemmeside og øge chancerne for at tiltrække flere kunder, og hermed øge din indtjening.

God fornøjelse.

Har du brug for en webdesigners øjne på din hjemmeside?

Jeg vil elske at hjælpe dig med at finde den perfekte hjemmesideløsning, som passer til din drømmekunde og mål for hjemmesiden.

Book en samtale allerede i dag, så vi sammen kan finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Samtalen er gratis og du forpligter dig ikke til at købe.