Skal vi lige få på plads, hvad et domænenavn egentlig er.
Et domænenavn er din hjemmesideadresse. Altså det du skriver i browserens adressefelt, og kan se sådan ud: https://dit-domænenavn.dk/.
Det er en lille investering. men en investering, som er et kæmpe aktiv i din virksomhed, da det er hele basen for alt, hvad du bygger i din virksomhed.
- det er din professionelle e-mailadresse
- det er hele din online virksomhed
- det er hér din hjemmeside bor, og dét, folk kender dig for.
Behøver jeg et domæne?
Men er det så vigtigt, at have et domæne og en hjemmeside?
Jeg har i artiklen Derfor er Facebook og Instagram ikke nok til din virksomhed skrevet, hvorfor du ikke kan nøjes med sociale medier. Og hvis du ikke læser artiklen, så er det korte svar hér, at nej, du kan ikke nøjes med de sociale medier.
Du kan bruge de sociale medier til at øge kendskabet til din virksomhed. De kan være med til at skabe know-like-trust gennem engagerende opslag, men du har større chance for at konvertere læsere om til købere, når du har en hjemmeside, hvor de kan lære mere om dig, din tilgang til din niche og læse om dine services.
En en anden kæmpe fordel med et professionelt domæne er, at du kan lave en firma e-mailadresse. Du kan derfor sige farvel til din hotmail, gmail, eller hvad du bruger.
Og hvis du skal være helt ærlig, hvis du så én af følgende mailadresser i din indbakke, hvilken virker så mest professionel?
- vivian@hotmail.com
eller
- hej@vivianbille.dk
Personligt synes jeg – og her træder jeg nok en del over tæerne – at det bliver lidt amatøragtigt (i mangel af bedre ord), hvis man bruger sin private hotmail eller gmail i sin virksomhed. For mig virker det som om, at man ikke heelt har besluttet sig for, om man vil have sin virksomhed eller bare lave noget på hobbyplan.
Alt dette er naturligvis sagt med kærlighed, for jeg ved godt, at rigtig mange er udfordret på teknikken og ikke aner, hvad de skal gøre. Og det er også en ærlig sag. Men så er det muligt at række ud og få hjælp. Vi er mange, som gerne vil hjælpe med at sætte det op.
Praktisk info om domæner
Når du skal have et domænenavn, så være sikker på, at det bliver bestilt i DIT NAVN og med DIN E-MAILADRESSE.
Lad os antage, at du får en anden til at bestille dit domæne for dig. Han gør det i sit eget navn og e-mailadresse, fordi det er mest enkelt. Du tænker ikke nærmere over det, før der er gået nogle år, og pludselig kan du ikke få fat på personen. Du har nu ingen måder, at få adgang til dit domæne på.
Derfor, uanset hvordan du erhverver dit domæne, så vær sikker på, at det står i dit navn og e-mailadresse.
Det er også vigtigt at fortælle, at du ikke ejer dit domæne. Du køber adgang til at bruge det, og det skal fornyes enten hvert år eller efter det antalt år, som du vælger.
I Danmark er det DK-Hostmaser , der står for .dk domænerne. De skriver på deres hjemmeside:
Hvem ejer .dk-domænerne? Alle .dk-domænenavne tilhører den danske stat og administreres af DIFO/DK Hostmaster efter først-til-mølle-princip. En person, som har brugsretten til et domænenavn, kaldes en registrant og hans eller hendes kontaktoplysninger offentliggøres i vores offentlige WHOIS, medmindre vedkommende har navne- og adressebeskyttelse. Kilde: https://www.dk-hostmaster.dk/
Hvilken type domænenavn passer bedst til dig og din virksomhed?
Der findes ikke en ‘one-size-fits-all’ opskrift på, at finde det rigtige domænenavn. Det kommer nemlig an på flere ting.
Derfor vil jeg herunder fortælle om 3 typer af domænenavne, som du med fordel kan tage med i dine betragtninger, inden du investerer i dit domæne.
Det personlige domænenavn
Hvis dit navn er dit firma, så er det personlige domænenavn interessant. Denne strategi er effektiv, hvis du fx er coach, terapeut, konsulent eller arbejder med online markedsføring.
Eksempler på personer, som bruger et personligt domænenavn er:
Hvad gør du, hvis dit navn allerede er taget af en anden? Så kan du vælge at være lidt kreativ.
Et kreativt eksempel kunne være.
Lad os for dette eksempel skyld sige, at det er Jane Doe, som er coach, der søger et domæne. janedoe.dk er allerede optaget, så kunne Jane kigge på:
- janedoecoaching.dk – janecoaching.dk – doecoaching.dk
- coachjane.dk – coachdoe.dk – coachjanedoe.dk
Det kunne også være endnu mere kreativt:
- jegerjane.dk
- coachingafjane.dk
- succesmedjanedoe.dk
- janecoacher.dk
Og så videre.
Industrispecifikke domæner
Vil du være genkendelig indenfor din branche, kan du vælge et domænenavn, så ingen er i tvivl om, hvad du hjælper med.
Overvej også, om du skal have et domæne, som ender på andet end .dk. Hvis du fx er kunstner, kan du få et domæne, som slutter med .art, eller hvis du er har en online butik, kan det ende på .shop. Du skal blot være opmærksom på, at den type domæner ofte koster lidt mere.
Eksempler på dette kunne være:
Virksomhedsnavn domæne
Du kan også vælge at blive kendt under et virksomhedsnavn. Her behøver du ikke at finde et realistisk navn. Det kan være lige præcis dét, du ønsker det skal være. Prøv dog at vælge et navn, som repræsenterer dig godt.
Nogle eksempler kunne være:
Små tips til domænenavn
- Prøv at gøre det kort og specifik.
- Undgå bindestreger og store bogstaver. Det er bare med til at forvirre og besværliggøre, når du fortæller, hvad dit domænenavn er.
- Det er også en god ide at gøre det mindeværdigt.
Husk altid at tænke langsigtet, når du skal vælge dit domæne. Hvis du fx er stresscoach og vælger dinstresscoach.dk, så kan det være svært pludselig også at hjælpe med søvncoaching, zoneterapi eller hvad du evt. udvider din forretning med.
Du skal også holde øje med, om det navn du har valgt er taget af et andet firma. Du kan altid gå ind i CVR registret og tjekke, om der er et eksisterende firma, med det navn, du ønsker at bruge.
Du kan også gå på DK-Hostmasters hjemmeside og tjekke, om domænet er ledigt. Her kan du søge efter danske domænenavne. Hvis du ønsker at købe et .com eller lignende domænenavn, kan du søge på dette hos den hostingudbyder, som du vælger.
God fornøjelse med domæne jagten.