Når du starter et nyt firma er det sjovt, spændende og det føles som et lille eventyr, som du skal ud på.

Virkeligheden rammer dog hurtigt og for nogle hårdt. Da jeg startede mit først firma op, blev jeg selv ramt af en hammer ret hurtigt. 

Inden jeg valgte at sige mit job gennem 17+ år op, så jeg mig selv med massere af kunder og en forretning, som bare blomstrede år for år. 

Sådan var virkeligheden bare ikke.

Jeg gik fra at arbejde med it og hjemmesider, til at blive kostvejleder og Vane- og Overspisningscoach™ – tal lige om en 180 graders vending. Dvs jeg havde ikke engang min faglighed med mig, da jeg sagde min stilling op – måske lidt naivt, ja, men lærerigt. 

Jeg har den samme indstilling som Pippi Langstrømpe, at ‘Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!’, men jeg var ikke klar over, hvad det egentlig indebar at blive selvstændig. Og én af de største overraskelser var nok, at jeg arbejdede mere med alt andet i firmaet end det jeg egentlig ønskede at arbejde med. Og det er det samme jeg hører hos mine kunder og ude i de netværk, som jeg kommer i.

Du er direktør i firmaet, men du er også økonomichef, marketingchef, kundeservicechef, juridisk chef osv. osv. alle fingre peger tilbage på dig, og det skal du være klar over, inden du starter – eller i hvert fald hurtigt efter. 

Det lyder total nedslående, men jeg siger ikke det her for at tage modet eller ønsket om at blive selvstændig fra dig. Jeg har det største ønske om, at du får succes, og derfor har jeg samlet 8 råd dig dig, der har et nystartet firma, så du forhåbentlig kommer godt fra start.

Og vigtigst af alt, jeg elsker at være selvstændig, og jeg hører fra mange andre selvstændige, at selvom det til tider er hårdt, så er det det bedste de har gjort. 

Det gælder om at du tager det valg, som gør dig lykkelig, som gør, at du kan leve det liv, du drømmer om.

8 råd til nystartede selvstændige

Ét skridt ad gangen

Én af de ting jeg ser og hører oftest – og kender fra mig selv – er, at vi vil for mange ting på ingen tid, når vi lige er startet. Vi har ofte en laaaaang to-do liste. 

Når vi så ikke sælger med det samme, begynder vi at tvivle på os selv, og på vores produkt eller service. Vi begynder at forestille os en masse årsager, som sjældent har hold i virkeligheden.

Vi ender derfor tit ud med at ændre prisen eller lave tilbud. Vi sætter ind de steder, som ikke er problemet. 

Hvis du vil opnå succes, er det vigtigt at du accepterer, at ting tager tid. Verdensmesteren i 100 meter løb blev heller ikke verdensmester på en uge. Det kræver tålmodighed, træning og fokusering. Og det er de samme principper, du skal arbejde efter.

Fokusér på én ting ad gangen og vær tålmodig. Sker der ikke noget inden for en måned, så se på din markedsføring. Er du synlig nok, har du rent faktisk fortalt, at du sælger et produkt. Er du gavmild med at hjælpe, eller har du udelukkende fokus på salg, salg, salg – det er der ikke så mange af os, der kan lide.

Vælg én SoMe kanal at fokuserer på

Er du ikke vant til at bruge de sociale medier, så lad være med at springe ud på Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok og Snapchat med det samme. 

Start med at finde ud af, hvor du finder din målgruppe. Er de primært på Facebook, så start hér. Bliv på Facebook, til du har lært at bruge mediet inden du rykker videre til det næste.

Jeg forstår godt, at du vil ud til så mange som muligt, men risikoen for at du brænder sammen og ikke får postet i længere perioder er stor.

Det er nemlig alt for let at blive overvældet, hvis du pludselig går fra ‘hyggeopslag’ på Facebook til nu at være synlig på Facebook, Tiktok og Instagram.

Vær tålmodig og planlæg dine opslag.

Start en e-mailliste / nyhedsbrev

Det bedste du kan gøre fra dag ét, når du starter et firma er, at starte med at bygge din e-mailliste op. 

Ja, sociale medier er vigtige, fordi du fanger mange af dine kunder hér. Men du ejer ikke de sociale medier, og hvis du bliver lukket ned, bliver hacket eller andet, så mister du  hele dit kundegrundlag. 

Du ejer selv din e-mailliste, og når du får læsere til dit nyhedsbrev, er de ofte mere trofaste, fordi de allerede har sagt ja til dig én gang, ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Lav en god freebie, altså en gave, som de får mod at betaler med deres e-mailadresse. Det kunne fx være en e-bog, quiz, mini-kursus eller lignende. Og husk, det ifølge markedsføringsloven i Danmark ikke tilladt at skrive, at noget er gratis, hvis man skal give sin e-mailadresse.

Husk dine pauser

Pauser er med til at give dig et pusterum, hvor din hjerne kan suge energi til sig. Det kan den naturligvis kun, hvis du ikke skifter din computer ud med din mobil eller tv. 

Gå en tur i dine længere pauser, gå væk fra computeren ved mindre pauser. Kig ud af vinduet. Nyd fraværet af online underholdning. 

Men hvorfor er pauser så vigtige. Forskning har vist, at vi som mennesker ikke kan koncentrere os mere end 20 – 40 minutter ad gangen. Herudover risikerer vi at lave flere fejl eller blive mindre effektive. 

Ofte tror vi, at når vi har travlt, så handler det om at arbejde 60 timer om ugen ud i én køre, for at opdage, at vi alligevel ikke har nået alt det vi ‘burde’. Samtidig tærer det på vores privatliv og fritid.

Slow down to speed up

Det handler i stedet om planlægning. Planlægning af din tid, dine pauser og dine opgaver. Det taler jeg mere om i punkt 6.

I forhold til dine pauser, så er vi alle forskellige, og for nogle er 20 min. effektiv arbejde fint, hvor andre har det godt med 35 min.

Brug lidt tid på at finde dit niveau. Revurder og ret til. 

Men lyt også til kroppen. Har den brug for luft eller en pause, så tag den – uanset om det er ‘tid’ til en pause. Pauser kan nemlig også gøre, at du har mere overskud og energi, i din fritid.

En god hjælper til at holde pauser kan være at sætte et stopur. Personligt bruger jeg en udvidelse til Chrome-browseren som hedder ‘Marinara: Pomodoro® Assistent’. Her kan du sætte din arbejdstid og pauser. Du skal blot huske at starte timeren, så kører det meste af sig selv.

Planlæg din tid – få lagt nogle gode rutiner fra starten

Planlægning er nøglen til succes

Øh hva’ for en fisk? Det lyder da utrolig kedeligt!

Men det er ikke desto mindre sandt. 

Når du planlægger din tid begynder du at arbejde på dit firma og ikke i dit firma. Du begynder altså at tjene penge frem for hele tiden at lappe huller. 

Planlægning er en tragt, hvor du starter bredt og bliver mere detaljeret, des længere ned du kommer i tragten.

Optimalt deler du planlægning op i:

  • Årsplanlægning
  • Kvartalsplanlægning
  • Månedsplanlægning
  • Ugeplanlægning

Årsplanlægningen handler om at få overblikket. Hvornår holder du ferie – ja, det er faktisk det første du planlægger. Hvilke ting sælger du hvornår. Hvis du fx har et online kursus, hvornår åbner det for tilmelding. Er det én, to eller måske flere gange om året. Hvilken periode fører du så kampagner op til dette kursus mm. 

Kvartalsplanlægningen går et spadestik dybere. Her kigger du på kvartalet og planlægger mere i detaljen.

Måneds- og ugeplanlægning. Nogle selvstændige planlægger hele måneden ned i detaljen, hvor andre trives bedre med at tematisere måneden og derefter detaljeplanlægge hver uge. 

Det er en personlig præference, som du må teste af og se, hvad der virker for dig.

Brug skabeloner

Skabeloner kan være den største hjælp i dit firma, og det er hverken snyd eller et nederlag, at bruge en skabelon.

Det er til gengælde dét, der kan hjælpe dig til at arbejde mere effektivt og hurtigt. Du behøver nemlig ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang du laver noget i dit firma, for så bliver du aldrig færdig. 

Skabeloner kan både være til sociale medier, arbejdsproces ved et blogindlæg, eller hvordan du modtager 1:1 kunder. Det er nærmest kun fantasien, som sætter grænser for, hvilke skabeloner du kan arbejde efter. 

Få hjælp – man kan ikke det hele selv og det er ok at få hjælp

Der er ingen skam i at erkende, at man bare ikke kan alting selv, og der er noget, som står på tværs for, at opnå den succes, som man ønsker at have i sit firma.

Måske har du brug for en social media manager, til at hjælpe med dine opslag på de sociale medier. Måske er det en business coach, eller måske en bogholder. 

Nogle gange bruger vi alt for lang tid på en opgave, fordi vi enten ikke interesserer os for det, eller fordi vi tror, at vi skal kunne det hele selv.

Uddeleger, hvor det er muligt og hvor det giver mening.

Få et godt netværk

Det kan være ensomt at være selvstændig, så få et godt netværk fra starten. 

Det kan både være et fysisk netværk eller et online netværk. Det kan også være, at du booker en kontorplads i et kontorfællesskab, så du møder mennesker hver dag. Det kan være utrolig værdifuldt at sparre med andre selvstændige, blive inspireret og opdage ting, man ikke selv har tænkt på.

Det kan også have betydning for, at du bliver anbefalet til potentielle kunder af andre i dit netværk. Vi lytter nemlig mere og mere til andres anbefalinger og bliver inspireret af, hvad andre har oplevet.