I dagens digitale tidsalder er det ikke kun en mulighed at have en hjemmeside til din virksomhed, det er en afgørende del af en virksomheds branding og succes.

Uanset om du driver en lille eller stor virksomhed, er det vigtigt at have en tilstedeværelse på internettet for at nå ud til et bredere publikum og øge synligheden af din virksomhed

En hjemmeside er i bund og grund en online platform, der fungerer som et virtuelt butiksvindue for din virksomhed. Det giver en mulighed for kunderne til at interagere med dit brand, lære om dine ydelser og i sidste ende købe af dig – for det er jo dét vi i bund og grund ønsker. 

I dette blogindlæg giver jeg dig 7 grunde til, hvorfor du bør have en hjemmeside til din virksomhed. Men bare rolig, jeg lader dig ikke hænge, for jeg fortæller også, hvordan du kommer i gang.

Her er syv grunde til, hvorfor du bør have en hjemmeside til din virksomhed.

  1. Større synlighed og tilgængelighed: En hjemmeside giver dig mulighed for at være synlig online og nå ud til et globalt publikum. Det gør det muligt for potentielle kunder at finde dig online og læse om din virksomhed og dine services eller produkter. Det kan hjælpe dig til at tiltrække nye kunder og øge din omsætning.
  2. Tillid og troværdighed: En professionel og velfungerende hjemmeside kan hjælpe med at øge din virksomheds image og troværdighed. Det er med til at skabe den attraktive tillid som vi alle stræber efter, da det er med til at øge sandsynligheden for, at de vælger dig frem for dine konkurrenter. Og det viser, at du tager din virksomhed seriøst.
  3. Nå ud til et bredere publikum: En hjemmeside giver dig mulighed for at markedsføre dine ydelser eller produkter på en mere effektiv måde. Du kan bruge SEO (søgemaskineoptimering) til at øge din synlighed på søgemaskiner, og du kan også bruge sociale medier og e-mailmarkedsføring til at promovere din virksomhed. Du har altså en bedre markedsføringskanal.
  4. Kundeservice: En hjemmeside kan også fungere som et redskab til at yde god kundeservice. Du kan besvare spørgsmål og give support via din hjemmeside. Du kan også dele nyttige oplysninger og vejledninger for at hjælpe dine kunder. Og med de nye chat-bots, er det blevet let for kunderne at stille spørgsmål direkte fra siden.
  5. Konkurrenceevne: Med en hjemmeside kan du konkurrere mere effektivt med andre virksomheder i din branche. Hvis dine konkurrenter har hjemmesider, og du ikke har, kan du gå glip af potentielle kunder.
  6. Mere salget: En hjemmeside kan hjælpe dig med at skalere din virksomhed ved at give kunderne mulighed for at købe dine services eller produkter online. Det kan for eksempel være en stor hjælp til virksomheder, der opererer på nichemarkeder. Men det giver også en rigtig god mulighed for at automatisere visse processer og arbejdsopgaver.

Som du kan se, er der mange gode fordele ved at have en hjemmeside. Det er da nærmest også en nødvendighed frem for en valgfri ekstra funktion til din virksomhed.

Hvordan får du en hjemmeside?

Som sagt er det ikke længere en luksus at have en hjemmeside, men en nødvendighed for at have en konkurrencefordel og tiltrække flere kunder. 

Og nu da du ved, hvorfor din virksomhed ikke kan undvære en hjemmeside, gælder det bare om at komme i gang. Det kan dog virke som en skræmmende opgave at få sat denne proces i gang, hvis du ikke ved, hvordan du skal gøre. Men det behøver det ikke at være. 

Her er nogle trin til at komme i gang.

  1. Vælg et domænenavn: Dit domænenavn er den adresse, som folk vil bruge til at finde din hjemmeside. Vælg et domænenavn, der er nemt at huske og afspejler dit virksomhedsnavn eller brand. Husk også, at hvis du tænker at udvide din virksomhed fra fx søvncoach til også at hjælpe med stresscoaching, så skal du vælge et navn, som kan skalere i takt med, at du udvider.
    Skal du i gang med at købe domænenavn, kan du med fordel læse denne artikel: Sådan finder du et stærkt domænenavn til din virksomhed.
  2. Vælg en hostingudbyder/webhotel: Et webhotel er dér, hvor din hjemmeside bor. Det er en virksomhed, der leverer den teknologi og de tjenester, der er nødvendige for, at din hjemmeside bliver vist på internettet. Der er mange at vælge imellem, så overvej faktorer som omkostninger, oppetid og kundesupport, når du vælger en udbyder.
  3. Design din hjemmeside: Du kan enten bygge din hjemmeside selv eller hyre en professionel til at gøre det for dig. Hvis du gør det selv, kan det tage længere tid, fordi du måske skal i gang med YouTube videoer og søge hjælp på Google. Men hvis det er den vej du går, så findes der efterhånden mange gode hjælpemidler og skabeloner til at komme i gang.
    Dét du skal huske på er, at din hjemmeside skal være både visuelt tiltalende og let at finde rundt på.
    Du kan med fordel læse denne artikel, hvis du vælger at bygge din egen hjemmeside: Derfor skal du lave en handlingsplan før du bygger din hjemmeside.
  4. Tilføj indhold: Det er vigtigt, at du har skrevet størstedelen af indholdet, inden du begynder at designe din hjemmeside. Det gør designprocessen lettere. Når hjemmesiden er klar designmæssigt, er det tid til at tilføje indhold såsom tekst, billeder og videoer. Sørg for, at dit indhold er informativt og engagerende og afspejler din virksomheds værdier.
  5. Lancer din hjemmeside: Når din hjemmeside er færdig, er det tid til at lancere den. Sørg for at reklamerer for din hjemmeside på de sociale medier, gennem e-mail marketing og andre kanaler for at drive trafik og øge synlighed.

Afslutningsvis

Det er ikke længere en luksus at have en hjemmeside. Det er vigtigt at du så tidligt som muligt får lavet en hjemmeside, som kan vise dit brand og give dig en konkurrencefordel.

Når du lige starter ud, behøver du ikke en stor og forkromet hjemmeside, men kan nøjes med en visitkorthjemmeside – læs artiklen ‘Hvad er forskellen på en visitkorthjemmeside og en almindelig hjemmeside?’, hvis du vil vide mere om denne mulighed.

Fordelene ved at have en hjemmeside overgår ulemperne ved ikke at have en. Og i sidste ende handler det om at få betalende kunder, så du kan leve af din virksomhed. Hér er en hjemmeside et uvurderligt værktøj.

Hvis du kan lide denne artikel, er jeg sikker på, at du også vil få noget ud af at læse denne her: Ny hjemmeside: Skal du gøre det selv eller ansætte en webdesigner?

Leder du efter en webdesigner til din hjemmeside?

Jeg vil elske at hjælpe dig med at finde den perfekte hjemmesideløsning, som passer til dit behov og mål.

Book allerede i dag en samtale, så vi sammen kan finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Ja, jeg vil gerne have en gratis og uforpligtende samtale