Hvorfor blev du selvstændig?
Jeg blev selvstændig for at få mere tid herhjemme, få mere energi og overskud, selv kunne bestemme mine arbejdstider og så får jeg enormt meget glæde ud af at hjælpe andre til at klare sig godt.
Hvordan så virkeligheden ud, da jeg startede? Hvis du har set en hovedløs høne rende rundt, så var det lidt som at se mig hoppe fra den ene ting til den anden. Der var ingen struktur.
Sådan behøver det slet ikke at være – heller ikke selvom du er nystartet.
Jeg vil i denne artikel komme ind på 5 tips til at overleve som selvstændig.
5 tips til at overleve som selvstændig
1. Hold fokus på målet
Uanset om du er nystartet eller har haft virksomhed i mange år, så er det vigtigt at du sætter mål for året, kvartalet, måneden og ugen. Det er med til, at du hele tiden bevæger dig mod målet, og risikoen for at arbejde på ting, som ikke fører dig til dine mål, bliver mindre.
Dermed ikke sagt, at bare fordi du har sat et mål, så vil du aldrig lave overspringshandlinger eller komme på afveje.
Blandt andet vil du blive distraheret 100 gange mere ved at arbejde hjemmefra, end hvis du sad på et kontor.
Indret et værelse, lej evt. en plads i et kontorfællesskab. Hav åbningstider og prøv at holde din private to-do lister til efter arbejdstid.
2. Brug skabeloner
De af jer, som følger mig på Facebook eller Instagram ved efterhånden, at jeg er stor fortaler for skabeloner. Ikke blot til de sociale medier, men helt generelt i virksomheden. Det kan fx være en contentkalender, et workflow til, hvad der sker før, under og efter du har skrevet et blogindlæg. Hvilke skridt du skal tage, for at lave et online kursus osv.
Skabeloner er med til at spare dig flere timer i virksomheden, hvis du altså får det gjort.
Der er naturligvis en læringskurve, når du starter ud, men hold ved, så vil du se frugten af dit arbejde. Du kan planlægge en måneds indhold af sociale medie opslag, nyhedsbreve og blogindlæg på blot et par dage i starten af måneden. Hermed undgår du hovsa løsninger og sidste øjebliks opslag.
3. Begynd af planlægge
Planlægning hænger helt naturligt sammen med punkt 1 og 2.
Planlægning kan både handle om en plan for din virksomhed, som det kan være at planlægge næste måneds opslag på de sociale medier, eller hvordan du skal køre din næste kampagne.
Planlægning er med til at sikre, at du arbejder på det, der er vigtigt i din virksomhed, som i sidste ende fører til kunder og penge på kontoen.
Det handler om, at sætte mål og hvordan du når til disse mål – kortsigtet og langsigtet.
De to primære værktøjer til at planlægge nærmest alt i min virksomhed er Google drive og Asana, som jeg synes, er det bedste projektstyringsværktøj på markedet i øjeblikket.
Se de værktøjer, som jeg ikke kan undvære i min virksomhed
4. Husk på dig selv
Som selvstændig er det vigtigt, at du både fysisk og mentalt husker at tage tid ud af kalenderen, til at passe på dig selv. Hav nogle dage, hvor du stopper tidligere og mødes med venner og familie. Bare får slappet af.
Når du er udhvilet og frisk, er det lettere at få overblikket over virksomheden og køre den mere effektivt.
Der er mange måder du kan tage tid ud til dig selv som selvstændig, og herunder er et par eksempler:
- Hold en lang frokost
- Gå en lang tur
- Læs en god bog/lydbog
- Nyd en kop kaffe i haven
- Træning.
Hvad vil du gøre, for at huske på dig selv?
5. Fejr dine succeser
Husk at fejre dine succeser – både store som små. Når du anerkender, at det er gået godt, holder det dig mere motiveret, og du bliver ofte mere produktiv.
Når du fejrer dine succeser, hjælper det dig til at holde fokus på dine mål, så du undgår at blive distraheret af uvigtige ting.
Endelig vil fejring af dine succeser være med til at, du føler glæde og motivation.
Prøv at afslutte hver ugen med at kigge på de ting du har opnået, kommentarer du har fået, eller kampe du har vundet. Ofte glemmer vi nemlig de gode ting, der er sket i løbet af ugen, og vi kan have følelsen af, ikke at være produktive.