Afspil videoen eller læs indlægget herunder.

Transskription

I dag vil jeg fortælle om de top fem programmer til nystartede selvstændig, som jeg kan anbefale. Jeg hører tit nystartede selvstændig, som er forvirrede over hvilke, programmer de skal bruge, især når de ikke har særlig mange penge på kistebunden. Og jeg kender det rigtig godt, fordi jeg har også selv været der, hvor jeg var forvirret over alle de programmer, for der er virkelig mange at vælge imellem, og der er input fra alle sider med, hvilke programmer man skal bruge til hvad og hvornår og hvorfor og så videre 

Og det kan bare være være en jungle at finde rundt i, især når pengene ikke er så store i starten. Så, her er min fem ideer til eller fem forslag til, hvad det er for nogle programmer, som jeg vil anbefale, at du starter med. 

Hej. Jeg, hedder Vivian og, jeg har firmaet Vivian Bille, hvor jeg hjælper andre kvindelige selvstændige med at få lavet deres hjemmeside, så de undgår alt det her teknik panik og irritation over ting, der ikke virker og hænger sammen. I dag vil jeg som sagt fortæller om de her top fem program og, som jeg anbefaler til nystartede selvstændige Og det fede ved de her programmer er, at de er alle sammen gratis. Nogle op til et hvis antal personer og andre de er gratis at bruge hele vejen igennem.

Program nr. 1 er WordPress med Elementor

Og det første program jeg, vil anbefale – program nummer et. Det er WordPress med page builderen, der hedder Elementor. WordPress i sig selv er måske ikke det mest enkle, selvom det er blev meget bedre at bruge. Men hvis du bruger elementor sammen med, så bliver det meget lettere. Det er sådan, når, du laver en rettelse, så ser du det med det samme Den findes både både i en gratis version og i en betalt version. Og jeg anbefaler helt klart den betalte version, når du kommer længere frem og har prøvet programmet og set, om, det er noget for dig. Men til at starte med, der er gratis versionen helt fin og gå i krig med. Som webdesigner er jeg jo bare helt klart fortaler for at, du selvfølgelig skal have en hjemmeside til din virksomhed. 

Program nr. 2 er Mailerlite

Program nummer to er Mailerlite. Og Mailerlite er et nyhedsbrev system, hvor du kan have din mailingliste og så videre liggende. Noget af det første jeg, vil anbefale at, du kommer i gang med som nystartet, det er at få oprettet en mailingliste og begynde at få samlet folk ind på din liste. Det kan du gøre gennem Mailerlite. Med Mailerlite har du mulighed for at bruge det gratis op til de første tusinde subscribers – nyhedsbrevs tilmeldte. Og en af de store fordele ved Mailerlite er, at det er rigtig let og intuitivt at arbejde i. Den anden fordel er, at du kan lave automatiseret mail serier uden at skulle betale ekstra for det. Det er der ikke så mange andre systemer, du kan arbejde med på den måde. 

Program nr. 3 er Canva

Program nummer tre er også et program, jeg er helt vild med, og det har jeg været fra dag ét, jeg brugte det, og det er Canva. Canva er et designprogram for ikke designere. Det er online, og du kan bruge det både fra din mobil og fra din computer eller din Mac eller PC. Og der er så mange skabeloner, du kan arbejde med derinde, så du behøver slet ikke at have forstand på design. Du behøver ikke at vide, hvordan man skal sætte tingene sammen. Der er nogle rigtig flotte skabeloner derinde, der kan hjælpe dig. Det er også muligt at arbejde med det hele fra bunden af, så hvis du gerne vil sidde og nørkle. – Og jeg har efterhånden hørt flere og flere grafik sige, at de faktisk foretrækker det her program frem for Photoshop eller andre tegneprogrammer, når de bare lige skal lave noget grafik. Det kan rigtig, rigtig mange ting og jeg vil helt klart anbefale det. Det kan du også bruge gratis. Og gratis-versionen er rigtig fin at bruge. Du behøver ikke de første mange år og bruge pro-versionen, men jeg vil helt klart anbefale, at når du får lidt penge på kistebunden, at du så prøver pro-versionen af, fordi der er bare nogle lækre features såsom, at du kan sætte dit brand farvepalette og skrifttyper op. Du kan have en mappestruktur, så det bliver lettere at holde styr på alle de designs, du laver. Og der er også nogle features såsom, at fjerne baggrunden på et billede, som er rigtig lækker at kunne. 

Program nr. 4 er Dinero

Så er der nummer fire, og det er et regnskabsprogram, som hedder Dinero. Det er vigtigt, at du fører regnskab med alt, hvad du har af udgifter og indtægter i dit firma, for det skal jo meldes videre til skat. Og meget af det skal du betale moms af eller får momsen igen og så videre. Alle de ting, som du skal bruge til det her, det findes i Dinero. Dinero er også rigtig let at bruge, og du kan bruge det gratis. 

Program nr. 5 er Asana

Det sidste. Nummer fem. Det er et planlægningsværktøj som, hedder Asana. Det er ikke noget du behøver at gå i krig med, med det samme, men jeg vil sige, at det er rigtig godt at have et program fra starten, hvor du kan planlægge dine ting, hvor du kan have dine templates liggende, hvor du kan arbejde med dine årsmål, hvor, du kan have din indholdskalender liggende til de sociale medier og så videre og så videre.Alt hvad du egentlig har brug for, til at holde styr på din virksomhed, det kan du få gennem Asana. 

Det kræver selvfølgelig alt sammen, af det jeg, har nævnt i dag, at der er en læringskurve. Det er ikke noget, du bare sådan lige hopper ud i og tænker svuf, nu kan jeg bare det. Der er selvfølgelig en læringskurve. Og der er også det forbehold, selvom alle de her programmer, de er gratis, så kræver hjemmesiden stadigvæk, at du har et domæne, og du har et webhotel, hvor du kan have din hjemmeside liggende. Og de ting koster, men det kan du klare rimelig billigt. Jeg linker i kommentarerne hernede, der linker jeg til til de programmer, som jeg har talt om i dag, så du hurtigt kan komme ind på dem. Og har du forslag til nogle flere programmer, du kan bruge, eller man kan bruge som nystartede selvstændig, så skriv dem ned i kommentarfeltet. Jeg ville elske at høre, hvad du bruger. Jeg synes altid det, er fedt, at vi kan inspirere hinanden. Og ellers så må du have det godt, til vi tales ved en næste uge. Hej.