Opdateret 23/5-2024 – original fra15/9-2024
Alle succesfulde hjemmesider bør stræbe efter, at få de besøgende til at udforske flere sider på hjemmesiden, så de bliver på din hjemmeside i længere tid.
Hvis den besøgende støder på en ‘404 Siden kan ikke vises’-side, risikerer vi, at de forsvinder..
Du kan se min nyeste video, hvor jeg fortæller om, hvorfor det er en god ide, at have sin egen personlige 404-side.
Se videoen her:
Hent transkribering af videoen her
Hvad er en 404-side egentlig?
‘404 page not found’ eller ‘404 siden kan ikke vises’ bliver vist, når en besøgende forsøger at gå til en side, som ikke længere findes på den aktive hjemmeside. Det kan også være fordi, siden har fået en ny URL.
Døde link findes fordi:
- Ejeren af hjemmesiden har skrevet en forkert URL, da han lavede linket.
- Siden ikke længere eksisterer.
- Siden ligger på en anden placering.
Hvordan opstår 404 fejl?
Der er primært tre årsager til, at den besøgende får vist en 404 fejl. De kan enten selv have tastet en forkert adresse ind i browseren. De har klikket på et dødt link. Endelig kan årsagen være, at hjemmeside ejeren har skrevet et forkert link på fx de sociale medier.
Døde links kan skade din side
Hvis der er mange døde links på din hjemmeside, giver den en dårlig brugeroplevelse. Brugeroplevelsen er vigtig for, at de besøgende overhovedet gider blive på din hjemmeside, og risikoen for, at de forsvinder over til konkurrenterne er stor.
Søgemaskinerne (fx Google) ser døde links på din hjemmeside som et tegn på, at din hjemmeside er dårlig eller uopdateret. Det betyder, at du vil ryge længere ned i søgeresultaterne.
Hvorfor skal jeg have tilpasset 404-side?
Du har måske ikke nogen døde links på din hjemmeside, men der er stadig en risiko for, at den besøgende ender på en 404-side. Hvis det sker, er det godt at være på forkant, og gribe dem inden de smutter.
Der er naturligvis en standard 404-side til hjemmesiden, men den er intetsigende og savner al din branding og personlige touch.
Sådan designer du en effektiv 404-side
En 404 side skal ikke være avanceret eller lavet ud fra en specifik formel. Den skal føles naturlig og som en del af din generelle hjemmeside.
Jeg giver dig her et par emner, som du med fordel kan tage med i din betragtning, når du designer din 404-side.
Branding
Det er vigtigt, at din side har samme branding som resten af hjemmesiden. Brug samme skrifttyper, farver, knapper som på resten af hjemmesiden, og hold dig til samme tone-of-voice – altså den måde du skriver og taler på.
Et eksempel på en rigtig dårlig 404 side er fra Toms Chokolade. De har måske brand-farverne med, men de har gjort absolut nul og niks med indholdet.
Hvor imod M&M både følger deres brand identitet ved at have en M&M, som ser bekymret ud, og har valgt at bruge humor. Vi genkender den personificerede M&M fra reklamerne og fra deres hjemmeside.
Dårligt eksempel på en 404-side
Godt eksempel på en 404-side
Gør det enkelt og let at forstå
Det behøver ikke altid være så kompliceret. Nogle gange er det endda bedre, at indholdet er så indlysende, at man ikke behøver tænke over næste skridt.
Ikea har en lille video, som beamer møbler op. Og i teksten står der blot ‘Hov! Noget gik galt. Vi beklager’. Men det kan også være så enkelt som
- Siden blev ikke fundet.
- Den side du leder efter eksisterer ikke længere.
- Noget gik galt.
- Det virker til, at den side du leder efter, er blevet væk.
Og McDonald’s har en helt enkel side, som blot informerer om, at de ikke kan finde den side, jeg søger efter.
Inkludér en løsning på problemet
Du behøver egentlig ikke forklare, hvad problemet er. Giv hellere en løsning til at komme videre. Et link (eller flere), en knap til forsiden eller andre sider. Det kunne være en liste med de mest populære blogindlæg eller noget i den stil.
Har du en større hjemmeside, kan det også være en god ide, at have et søgefelt.
Nordisk film har en side, som både indeholder en kendt figur, holder sig til brandingen og giver løsninger, så den besøgende kan komme væk fra siden igen.
Afslutningsvis
Målet for en 404-side er, at redde en dårlig situation og vende det til noget positivt. For ejeren af hjemmesiden handler det om, at den besøgende ikke forlader hjemmesiden, men vælger at hoppe videre til en anden side. Det giver en større chance for, at den besøgende 1. ikke bliver lige så irriteret over, at siden de søgte ikke fandtes og 2. at de potentielt stadig kan blive kunder.
Derfor er det godt at designe din egen 404-side, fordi det så er DIG, der styrer, hvor den besøgende går hen, i stedet for en generel 404-side, som ender lidt i en blindgyde.
Er du den næste VIP’er?
404-side er en vigtig del af enhver professionel hjemmeside, så står du og mangler en 404-side, og har du måske en hel række af andre hjemmeside to-do opgaver, som bliver ved med at blive skubbet foran dig, så er en VIP dag måske lige noget for dig.