Inden du bygger din hjemmeside, er det vigtigt, at du har defineret din drømmekunde (også kaldet ideal kunde, avatar, persona, målgruppe). Du skal finde din drømmekunde, fordi markedsføring ikke har noget med dine services at gøre, men alt at gøre med, hvem der køber dine services.

Din drømmekunde er den person, der bedst matcher dine services og med stor sandsynlighed vil købe dem. 

Desværre ser jeg mange hjemmesider, som taler forbi deres drømmekunde med indhold, som er skrevet indefra og ud frem for udefra og ind.

Når du skriver indefra og ud betyder det, at du har for stor fokus på dig selv og dine services, frem for på kunden. En hjemmeside der er skrevet udefra og ind ser alt fra kundens synspunkt. Her arbejder du med, hvad kunden får ud af at handle med dig. 

I den perfekte verden ønsker du at tiltrække kunder, der forstår værdien af dine services, og er villige til at betale prisen.

Disse kunder får du kun, hvis du ved, hvad de drømmer om, hvilket behov de har og deres smerte.

Drømmekunde profil arbejdshæfte - mobilversion

Hent arbejdshæfte til din Drømmekunde profil

På 15 minutter kan du have profilen på din drømmekunde klar.
Arbejdshæftet er lavet i Googld Doc., så du kan skrive direkte ind i hæftet. Når din drømmekunde profil udvikler sig med tiden, kan du altid selv tilføje ekstra felter.

Hvordan finder du din drømmekunde?

I denne artikel vil jeg dele, hvordan du enkelt kan lave en profil på din drømmekunde, så du får lettere ved at nå ud til dem, skrive indhold til din hjemmeside eller lave tilbud og meget mere.

Hvad er en Drømmekunde profil?

En Drømmekunde profil (eller Ideal kunde avatar eller Ideal kunde persona) er et billede af en aktuel kunde, som er det perfekte match til at købe dine services.

Din drømmekunde profil udvikler sig hele tiden i takt med din virksomhed, men til at starte med, kan det være svært, og det føles måske lidt som en ønskeliste over fantasi-kunder, som du håber, vil købe hos dig, men som du ikke har endnu.

Men bare rolig, du vil med tiden blive mere præcis på, hvem din drømmekunde er. 

Hvorfor er en drømmekunde profil vigtig?

Den primære og mest vigtige årsag til at lave en drømmekunde profil er, at det vil være dét filter du bruger til at træffe alle fremtidige beslutninger omkring din virksomhed.

Når du forstår, hvem din drømmekunde er, kan du:

  • fokusere på at tiltrække og konvertere en mere snæver del af dit nichemarked i stedet for at prøve at gå efter hele markedet.
  • tilpasse din marketingindsats, så din målgruppe føler, at din virksomhed og services er lavet specielt til dem.
  • lave strategiske og effektive marketingplaner på de sociale medier, som dine potentielle kunder hænger ud på.
  • målrette din markedsføring og herved øge konverteringerne.

Med en tydelig drømmekunde, kan du hele tiden spørge dig selv i alt hvad du laver ‘vil dette give værdi til min drømmekunde?’. Hvis svaret er nej, så er det helt åbenlyst ikke noget, du skal fortsætte med.

4 trin til at finde din drømmekunde

Trin 1: Definér din drømmekundes problemer

Når vi ved, hvilke problemer vores kunder har bliver det lettere af tale om det på vores hjemmeside – og jo mere vil vores potentielle kunder være interesseret i at lære mere.

Donald Miller skriver i sin bog ‘Building A Story Brand’, at “jo mere vi taler om de problemer, vores kunder oplever, jo mere interesse vil de have for vores brand”.

Så i stedet for at finde ud af, hvor vores drømmekunde bor og om de har børn og familie, så prøv i stedet for at starte med at tænke på deres pain points – altså deres smerte og problemer.

Her er nogle spørgsmål, du kan stille dig selv

  • Hvad er den største smerte eller de største stressfaktorer i din drømmekundes liv?
  • Hvordan er de endt her? Hvad er deres baggrundshistorie?
  • Hvordan har dette uløste problem påvirket eller forårsaget kaos i din drømmekundes liv?
  • Hvem eller hvad er skurken i din drømmekundes problem?
  • Hvilke produkter, tjenester eller løsninger har de prøvet tidligere, som ikke har virket?

Trin 2: Definér din løsning til deres problemer

Når du har fundet frem til de udfordringer, som de kæmper med, skal du finde ud af, hvordan din virksomhed kan hjælpe din drømmekunde med at overvinde deres udfordringer / problemer. 

Overvej følgende spørgsmål:

  • Hvorfor vil du hjælpe mennesker med disse specifikke problemer?
  • Hvilke produkter, tjenester og/eller løsninger kan du tilbyde din kunde for at løse problemet?
  • Med dine egne ord, hvordan vil dit produkt, din service og/eller din løsning løse deres problemer?
  • Hvordan imødekommer din løsning din drømmekunders primære ønsker?
Drømmekunde profil arbejdshæfte - mobilversion

Hent arbejdshæfte til din Drømmekunde profil

På 15 minutter kan du have profilen på din drømmekunde klar.
Arbejdshæftet er lavet i Googld Doc., så du kan skrive direkte ind i hæftet. Når din drømmekunde profil udvikler sig med tiden, kan du altid selv tilføje ekstra felter.

Trin 3: Definér demografi og interesse

Først når du har en god forståelse for din drømmekundes problemer og hvordan du kan løse dem, er det tid at kigge på øvrige oplysninger som alder, køn, job, interesser, smag, præferencer og købsadfærd.

Grunden til, at det giver bedre mening at arbejde med disse oplysninger hér, er, at du nu har en god ide om, hvem din drømmekunde er, og derfor lettere kan definere de øvrige detaljer.

Det er også hér du skal være lidt kritisk med, hvad du medtager af oplysninger. Hvis du for eksempel har en online virksomhed, der betjener kunder fra hele Danmark, vil det ikke gøre den store forskel i den store sammenhæng at vide, hvor de bor.

Der er også mange skabeloner til at finde din ideelle kunde avatar, som spørger ind til, hvilken kaffe, din avatar elsker at drikke, eller hvis de var et dyr, hvilket dyr ville så beskrive dem bedst.

Det er naturligvis meget sjovt, men ærlig talt, så tilføjer det ikke megen værdi.

Overvej følgende: 
(- og hop endelig de punkter over, som ikke giver mening for din virksomhed)

  • Køn
  • Alder
  • Etnicitet
  • Gift/ugift
  • Antal børn
  • Uddannelsesniveau
  • Beskæftigelse
  • Indkomstniveau
  • Boligejerstatus
  • Politisk tilhørsforhold
  • Religiøst tilhørsforhold
  • Hobbyer/interesser
  • Berømtheder eller influencers, de følger/beundrer
  • Yndlingsmærker/butikker
  • Sociale medie platforme, de bruger
  • Yndlingsfilm og -serier
  • Introvert/ekstrovert
  • Organiseret/rodet
  • Teamplayer/individualist
  • Materialistisk/spirituel
  • Og mere…

Trin 4: Analysér dine real-life kunder eller undersøg konkurrenter.

Det fjerde og sidste skridt er at skrive al den erfaring og viden du har fået fra dine nuværende og tidligere kunder.

Kend dine eksisterende kunder

Hvis du allerede har eksisterende kunder, er det en god idé at analysere deres profiler og adfærd. 

  • Hvilken aldersgruppe tilhører de? 
  • Hvilket køn? 
  • Hvilken type arbejde har de? 
  • Hvilke interesser har de? 
  • Hvilke udfordringer havde de, inden de kom til dig?
  • Hvad var din løsning på deres problemer?

Jo mere du ved om dine eksisterende kunder, jo nemmere vil det være at identificere din drømmekunde og målrette din markedsføring mod dem.

Måder at samle værdifuld feedback er at lave personlige interviews med dine favorit kunder, som var lette at arbejde sammen med. Det kan også være, at du har sendt et testimonial spørgeskema til dem, som du kan samle god information fra. 

Undersøg dine konkurrenter

Hvis du endnu ikke har nogen kunder, eller kun har få kunder, kan du få stor gavn af at undersøge dine konkurrenter. 

Facebook grupper kan være en utrolig god ressource til at undersøge markedet. Hvis du finder en Facebook gruppe, hvor din drømmekunde hænger ud, så kan du bruge gruppen til at kigge efter spørgsmål, nøgleord eller identificere deres problemer. 

Hér kan du virkelig finde nogle gode guldkorn.

Afslutningsvis

Det kan tage tid at finde din drømmekunde, men det er et utrolig vigtigt skridt i din virksomhed. 

Det er gennem din drømmekunde, at du finder ud af, hvilken markedsføringsstrategi du skal vælge, eller hvilket indhold du skal have med på din hjemmeside.

Det er et skridt, du ikke må hoppe over!

Drømmekunde profil arbejdshæfte - mobilversion

Hent arbejdshæfte til din Drømmekunde profil

På 15 minutter kan du have profilen på din drømmekunde klar.
Arbejdshæftet er lavet i Googld Doc., så du kan skrive direkte ind i hæftet. Når din drømmekunde profil udvikler sig med tiden, kan du altid selv tilføje ekstra felter.