Vidste du, at for de fleste selvstændige og iværksættere, så er deres Om mig side på deres hjemmeside den mest besøgte side.
Folk vil se giraffen inden de beslutter, om de vil købe noget af dig.
Er din Om mig side blot et CV eller skaber du know-like-trust?
De fleste selvstændige misforstår Om mig siden
De laver én af tre fejltagelser
- De skriver side op og side ned om deres bedrifter og uddannelser og ender med et CV, som de kan søge et job med.
- De skriver en laaang historie om dem selv, deres liv, deres børn og familie.
- De skriver en blanding af de to første punkter.
Kan du genkende din egen Om mig side?
Hvis du synes det er svært at skrive din Om mig side, og finde ud af, hvad der skal stå, så kan jeg virkelig godt forstå dig.
Hvis du falder ind under punkt 2 og synes, at det er super vigtigt at fortælle om dig selv på din Om mig side, så vil jeg fortælle, hvordan du kan fortælle din historie på en måde, som gør dine læsere interesseret og ønske at købe af dig – for det er jo i bund og grund dét din hjemmeside er til for, ikke?
Om mig siden er helt sikkert det rette sted at tale om dig selv – men kun i sammenhæng med, hvordan du hjælpe dine læsere.
Fortæl dem, hvad du står for
Hvorfor laver du det du gør? Hvad får dig ud af sengen hver morgen for at vækste din virksomhed?
Og lad nu være med at sige – penge. Du kan tjene penge mange steder, det behøver du ikke være selvstændig for at gøre.
Hvad er det der gør, at du har DENNE virksomhed?
Simon Sinek, forfatter og foredragsholder, holdt i 2009 sin TEDtalk ‘Start with why – how great leaders inspire action’, hvor han fortæller om sin teori om, hvorfor de store ledere og virksomheder har succes.
Du kan se hans TEDtalk fra 2009 her: https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA
Én af de ting han tror stærkt på, differentiere dem der har succes med dem, der har mindre succes er:
Folk køber ikke hvad du sælger.
Folk køber, hvorfor du gør det.
Når alt kommer til alt, så tilbyder du ofte de samme produkter eller services som andre i din branche. Du differentierer dig måske på forskellige parametre som pris, super kundebehandling osv.
Men hvad er det, der virkelig motivere folk til at købe netop dine produkter eller services?
Et af de største steder, hvor du kan differentiere fra dine konkurrenter er, hvad du står for. Fortæl dine besøgende, hvorfor du er her. Tag et standpunkt.
Når dine kunder forstår din motivation og hvordan du tænker, så vil de være meget mere interesseret i at købe af dig.
Det handler om dine kunder
Hvem er din målgruppe? Kender du dem helt ned til sokkeholderne, så du nærmest kan se dem for dig? Kender du deres smertepunkter, hvordan de har det med deres job og hvad deres hjemmeliv ser ud?
Det er tvingende nødvendigt, at du kender din målgruppe, så du ved, hvordan du skal tale med dem og anerkende deres frygt og smerte. På den måde kan du nemlig også give dem din løsning på problemet.
Fortæl en historie
Når din læser er opslugt af dit “hvorfor” og føler, at du forstår deres personlige situation, har du friheden til at fortælle dem om dig selv og/eller dit brand.
Det er fristende at skrive ud fra den traditionelle historiestruktur, hvor du fortæller fra A-Z: Start fra begyndelsen, beskriv hver udfordring, nå toppen af konflikten og slut af med at fortælle, hvordan det blev løst.
Men når vi taler online tekster til hjemmesider, vil det være alt for langt og tungt for læsere at gnave sig igennem.
Fokusér i stedet på de vigtigste dele. I stedet for en lang fortælling, kan du bruge puktopstilling.
‘Efter flere år med dårlige xxx og forfærdelige xxx, valgte jeg at:
- arbejde med min indre dialog og finde ud af næste skridt, som jeg tog.
- brugte samme principper til at xxx.
- fandt et nyt job, som gav mening.
- fandt ud af, at jeg kunne hjælpe andre med at gå samme vej.’
Mere behøver læseren ikke at vide. Du respekterer på den ene side læserens tid og på den anden side holder fokus på dit primære budskab.
Dette er naturligvis best practice, for det er jo ikke os alle, som kan have en snorlige og kort historie. Men er det tilfældet, så prøv om du kan være lidt mere kreativ og arbejde med indholdet.
Hvad skal med og hvad skal udelades
Er du usikker på, om en historie skal med, så spørg dig selv: ‘Hvad er udbyttet’
- Bliver det letter for læseren at forstå dit koncept?
- Lærer læseren noget af historien?
- Bliver de inspireret?
Tænk hele tiden på læseren, når du skriver.
Hvad får de ud af at læse historien? Hvis du ikke kan svare på dette, så skal den ikke med.
Fortæl, hvad de skal gøre
Din Om mig er ikke blot en informationsside. Den skal også opfordre dine læsere til at tage action. Tage et skridt mod at lærer dig bedre at kende.
Sæt et mål for, hvad du ønsker at dine læsere skal få ud af siden. Og lav CTA ud fra dette.
Det kan fx være, at dit primære mål, er at få folk på din mailliste.
Det kan også være, at:
- få dem til at læse flere blogindlæg.
- sælge dine services.
- følge dig på de sociale medier.
- booke en samtale.
Og så videre.
Husk et billede af dig selv
Rigtig mange selvstændige ønsker ikke at have et billede af dem selv på deres hjemmeside. Det kan der være flere årsager til.
Men sandheden er: Vi vil se giraffen. Og hvis du er ansigtet i din virksomhed, så er du nødt til at have et billede af dig selv på. Hvis du ikke har et godt billede, så find en lokal fotograf, som kan tage et billede af dig.
Bonus point: Video
Vi er alle forskellige og tilgår information på hver vores måde. Nogle foretrækker det skrevne ord, andre vil hellere se en video.
Video er en genvej til at opnå know-like-trust hos dine læsere. Det viser dem nemlig hurtigere end det skrevne ord, hvem du er og hvad du står for.
De får en meget bedre fornemmelse af, om du er en person, som de kan arbejde sammen med.
Hvis du ikke har nogen som helst erfaring med at lave video, så prøv dig lidt frem. Start fx med at lave video på de sociale medier, eller optag dig selv, og lad andre se og kommentere på optagelserne.
Læring gør mester, og det er det samme for video.
Afslutningsvis
Din Om mig side handler ikke om dig, men om, hvordan du med din historie kan hjælpe andre til at nå deres mål.
Bryd din historie op i afsnit og punkter, så du hele tiden holder fokus på udbyttet for dine læsere, og ikke bare remser en fortælling op.
Og som på alle dine sider, skal du huske at fortælle, hvad du ønsker, at dine læsere skal gøre.
God fornøjelse.