Behøver jeg at have en hjemmeside, når jeg er på Facebook/Instagram?
Hvilke sider, skal være med, når jeg er nystartet?
Det er nogle af de spørgsmål jeg får ofte hører. Og det kan også være overvældende – især når man er nystartet.
Tænk på din hjemmeside, som dit udstillingsvindue
Prøv at tænke på din hjemmeside, som dit udstillingsvindue. Det er hér du viser dine kunder, hvad du har i butikken. Det er også hér du fortæller, hvad de får ud af, at handle med dig.
Facebook, Instagram og andre sociale medie platforme ejer du ikke. Så selvom du har 10.000 følgere, så kan du risikere at blive lukket ned, og pludselig står du uden din følgerskare og dermed uden dine potentielle kunder.
Derfor anbefaler jeg altid, at du som nystartet opbygger en mailingliste, laver en hjemmeside og har fokus på ét sociale medie.
Hvorfor skal jeg have en hjemmeside?
En hjemmeside er din virksomheds ansigt udadtil og den skal sælge for dig døgnet rundt.
Derfor er det også vigtigt, at fundamentet er på plads. Så inden du når til udstillingsvinduet, skal du have lagt dit fundament og bygget væggene.
Spørg fx dig selv om følgende:
- Hvem er din målgruppe?
- Hvad er målet med min hjemmeside?
Når fundamentet og væggene er på plads, skal du dekorere huset. Det gør du med farver og billeder. Du skal altså have bygget dit brand med farver, billedstil, skrifttyper osv.
Tænk over, hvilken følelse du ønsker at dine kunder tager med sig, når de forlader din hjemmeside.
Det lyder måske underligt, men forestil dig, at du går på cafe med en veninde. Når du kommer hjem, hvad husker du så fra cafe-besøget? Latter, hygge, hyggeligt lokale, god service osv.
Det er dén følelse, du skal tænke på, når du arbejder med dit brand.
- Skal hjemmesiden være elegant, moderne, vintage, minimalistisk, romantisk eller noget helt andet?
- Hvilke farver kan fremkalde de følelser og tone?
- Hvilken billedstil fremkalder de følelser og tone?
Når du lige er startet, behøver du ikke have en kæmpe hjemmeside med blogindlæg, lange landingpages og kæmpe portefølje. En helt enkel ‘visitkorts-hjemmeside’ er helt fin, men tænk fremad når du laver den, så det er enkelt at udvide med tiden, når din virksomhed vokser.
Hvilke sider skal der være?
Når du bygger din hjemmeside op, er der nogle helt basale sider, som jeg vil anbefale at du har med.
Det er sider, som hjælper dine potentielle kunder med at finde ud af, hvad du kan gøre for dem og hvorfor de skal bruge tid på dig.
Forsiden
Forsiden er en teaser for, hvad du tilbyder. Er du nystartet, vil der ikke være så meget på siden, men hen ad vejen, kan du fylde op med anbefalinger, blogindlæg osv.
Om mig
Du skal ikke lade dig narre af overskriften. Selvom der står ‘Om mig’, så handler det ikke om din livshistorie.
Om mig siden er til gengæld det bedste sted at promovere din virksomhed. Det er hér du kan skabe tillid, så dine læsere ønsker at bruge mere tid på din hjemmeside, så de i sidste ende køber af dig.
Kontakt
Det er vigtigt, at dine kunder har en hurtig og enkel måde at kontakte digt på. Det kan enten være med et telefonnummer, e-mailadresse og/eller kontaktformular.
Services
Du skal have en side, hvor du fortæller om det du sælger. Fortæl, hvad kunden får ud af at købe dit produkt – hvad er slut-resultatet, når kunden er færdig. Fortæl lidt om, hvorfor det er en god ide at købe hos dig, men også hvem produktet ikke er til.
Cookie og Privatlivsbetingelser
Det er et krav, at du skal have en side med privatlivsbetingelser og cookies. Der findes forskellige gratis skabeloner på nettet, som du kan bruge, men jeg anbefaler, at når du begynder at få en større indkomst, at du får hjælp af en person, som er inde i GDPR lovgivningen.
Handelsbetingelser
Sælger du produkter, skal du have en side med dine handelsbetingelser. Det er lige så meget en sikkerhed for dine kunder, som det er for dig selv. Du finder forskellige gratis skabeloner online, men når du får mere salg, vil jeg anbefale, at du får hjælp af en person, som ved, hvordan man sætter en side op med handelsbetingelser.
Sider du kan tilføje senere
Med tiden kan du videreudvikle din hjemmeside og tilføje flere funktionaliteter. Det kunne fx være:
- Blog.
- Hjemmelavet fejl 404-side.
- Testimonials (anbefalinger).
- Freebie (gave til dine læsere mod betaling af deres e-mailadresse, for at de kommer på din nyhedsbrevsliste).
- Værktøjer (de programmer og værktøjer som er uundværlige for, at du kan køre din virksomhed).
- Portfolio.
Og andre sider, som passer til din virksomhed.