– så du kan bygge en succesfuld virksomhed
Som nystartet virksomhedsejer, er det ofte svært at finde ud af, hvor man skal starte.
Skal jeg have en hjemmeside eller kan jeg nøjes med Facebook og Instagram?
Herunder lister jeg 7 grunde til, at du skal have en hjemmeside. Også selvom det i starten kun er en visitkort hjemmeside.
7 grunde til, at du skal have en hjemmeside, så du kan bygge en succesfuld virksomhed
1 Giv din virksomhed et hjem med en hjemmeside
Du skal se din virksomhed som dit hus, hvor du har et fundament, vægge og værelser.
Når fundamentet er lagt, skal du til at bygge huset, og det gør du bl.a. med din hjemmeside, som er væggene i din virksomhed. Hvert værelse repræsenterer en del af din forretning. Er værelse kan fx være de sociale medier, eller et udstillingsvindue i din stue.
Jeg hører ofte folk spørge, om det ikke er nok at have en Facebook og/eller Instagram profil – “Det er jo her, mine kunder er.”
Du kommer langt med de sociale medier, men som du måske har opdaget, så bliver det sværere og sværere at nå ud til folk. Samtidig ejer du ikke de sociale medier, dvs. du er ikke herre over, hvad der sker. Hvis du fx er så uheldig at blive lukket, fordi Meta (som ejer Facebook og Instagram) vurdere, at du har gjort noget galt, så mister du hele dit kundegrundlag.
Det giver altså ikke mening at basere din virksomhed udelukkende på de sociale medier.
2 Hjemmesiden er din bedste sælger, som arbejder 24/7
Din hjemmeside sælger for dig døgnet rundt 365 dage om året. Det er uvurderligt.
Du har mulighed for at sætte dit eget præg på salgsflowet, og guide dine besøgende til netop dén side, du ønsker, de skal se.
3. Hjemmesiden får dig til at se mere professionel ud
Med dit eget domæne, hvor du har din hjemmeside liggende, bliver det lettere for dine kunder at finde dig, både via de sociale medier og gennem søgninger på Google og andre søgemaskiner.
Når du har din egen hjemmeside (og hermed eget domæne), har du også mulighed for at få en tilhørende e-mailadresse, hvilket ser mere professionelt ud, end hvis du bruger din gmail, hotmail eller anden personlig e-mail.
4. En hjemmeside gør det lettere at skabe tillid hos kunderne
En hjemmeside viser, hvem du er, og hvad du står for. Det er hér, du kan fortælle om dine produkter, og hvordan du kan hjælpe lige netop din målgruppe med at opnå det, de drømmer om.
Du slår altså din autenticitet fast og viser din professionalisme.
5 Du har en platform, hvor du kan opbygge din nyhedsbrevsliste
Noget af det vigtigste du kan starte på, når du starter virksomhed, er en nyhedsbrevliste. Det er nemlig hér du har din trofaste følgerskare. De har nemlig allerede sagt ja til dig én gang, da de hentede din freebie, rabatkode, e-bog, videoserie eller hvad du har tilbudt mod at de giver dig deres e-mailadresse.
Når de har sagt ja én gang, bliver det lettere at få dem til at sige ja en gang til, og herved sælge dine services via et nyhedsbrev.
Kan du gøre det samme via de sociale medier? Ja bestemt, men som jeg skrev i punkt 1, så ligger de sociale medier uden for din kontrol, hvor en e-mailliste ligger inden for din egen kontrol.
6 Du gør det let for dine kunder at kontakte dig
Med en hjemmeside bliver det let for dine kunder at kontakte dig, booke tid, hvis du fx har et booking-system, eller købe direkte af dig.
Du gør det altså let for dine kunder at handle hos dig.
7 En hjemmeside giver dig en plads blandt dine konkurrenter
Uanset om du har en fysisk butik eller sælger online produkter og services, så giver det dig en større chance for at blive set af dine potentielle kunder, hvis du har en hjemmeside.
Du får mulighed for at etablerer dig som go-to personen inden for din niche, hvilket er uvurderligt.
Hvis dine konkurrenter er online med en hjemmeside, og du ikke er, så er det dine konkurrenter, som får kunderne og ikke dig.