Din hjemmeside er det vigtigste værktøj i din virksomhed. 

Det er her, du viser dine læsere, hvem du er, og hvad du tilbyder.

Din hjemmeside er dit vindue til din virksomhed.

Vi lever dog i en rivende udvikling, og efterhånden har de sociale medier indhentet din hjemmeside. Det er derfor ikke længere kun din hjemmeside, som er dit udstillingsvindue til din virksomhed. Nu deler den pladsen med dine sociale medie platforme.

Dine potentielle kunder kan derfor nu ikke blot møde dig på din hjemmeside, de kan også møde dig og dit brand første gang på de sociale medie profiler, inden de hopper over på din hjemmeside.

Men hvad betyder det for dig?

Det betyder, at der skal være noget genkendelighed mellem dine platforme. Din branding skal altså skinne igennem hele vejen rundt.

4 måder du skaber genkendelighed på tværs af dine platforme.

1 Konsistent brug af brand elementer.

Det første du skal sikre dig, er, at du er genkendelig på tværs af dine platforme – din hjemmeside, dit nyhedsbrev, på Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat, LinkedIn osv.

Der er nemlig lavet undersøgelser, som viser, at når du bruger dine brandværdier, billeder og budskaber konsistent på tværs af alle kanaler, så øger det omsætningen med 33 procent.

Når vi taler brandværdier eller brandidentitet, så handler det om:

  • Logo.
  • Farvepalette.
  • Hvordan du skriver din bio på sociale medier.
  • Dine titler.
  • Måden du skriver indhold.

Samt andre elementer, som repræsenterer din virksomhed og brand.

2 Visuel genkendelighed

Ud over dine brand elementer, er der andre områder, som udgør din visuelle identitet. Denne identitet skal spredes ud til dine sociale medier, nyhedsbreve mv.

Det er fx:

  • Skrifttyper + skrifttype farver
  • Illustrationer
  • Grafiske elementer
  • Billeder
  • Video
  • Baggrunde
  • mm

3 Konsistent brand stemme

Lige så vigtig som din visuelle identitet, så er din brand stemme også vigtig. 

Hvis du fx har en meget professionel tone på din hjemmeside, men dine Instagram opslag er afslappede og uformelle, så skaber det en uoverensstemmelse mellem dine platforme.

Ved at bruge samme brand stemme, skaber du tillid hos dine læsere. Undersøgelser har netop vist, at 81 % af forbrugerne køber fra brands de har tillid til.

4 Hold dig til dine skabeloner

Bruger du Canva til at lave design til dine sociale medier? Så kender du måske det her med, at du scroller igennem de forskellige skabeloner. Du falder for en skabelon og retter teksten og måske billedet. Næste gang scroller du igen gennem skabelonerne, finder en ny, som du retter til.

Risikoen for, at du får en meget blandet social medie profil er stor. 

Prøv at holde dig til nogenlunde de samme grundskabeloner, men ret tekst og billede, så det passer til historien. 

Anbefaling:

Prøv at sæt din hjemmeside og det/de sociale medier du bruger op ved siden af hinanden. Er der en genkendelighed? Eller er det to separate platforme, som ikke ser ud til at hænge sammen?